Alexander Klöpping adviseert NPO over filterbubbels

06-06-2019 (15:38) - Tech

'Ik vrees dat technologie onze samenleving gaat opdelen in filterbubbels, met ieder zijn eigen nieuws, invalshoeken en vermaak. Wie de filterbubbel het beste kan bedienen, wint de strijd om de gebruiker.' Dat was de boodschap van Alexander Klöpping donderdag tijdens de tweede lezing maatschappelijke waarde, georganiseerd door NPO en de publieke omroepen.


NPO-programma's op YouTube zetten of de strijd aangaan met Netflix zijn volgens Klöpping niet de juiste oplossingen. 'Nee, we moeten het distributieprobleem aanpakken. Niet de ongelijke strijd aangaan, maar de gouden kluis met NPO-content opengooien voor iedereen.' Volgens Klöpping zouden app-makers moeten kunnen experimenteren met NPO-content om op verschillende manieren het publiek aan te kunnen spreken.


bezuinigingen

De lezing werd voorafgegaan door een speech van NPO-voorzitter Shula Rijxman. Zij benadrukte daarin het belang van deze bijeenkomst. 'We weten dat onze programma’s goed worden bekeken, we weten dat u naar ons luistert, we weten dat onze programma’s hoog worden gewaardeerd. In het laatste onafhankelijke publieksonderzoek kreeg de programmering zelfs gemiddeld een ruime 8. Vandaag geven wij antwoord op de vraag: wat geven wij terug aan de Nederlandse samenleving?'


Rijxman ging ook kort in op de uitgelekte plannen van de coalitie voor de publieke omroep: 'Hoewel de minister zijn brief nog niet heeft gestuurd, ziet het er wéér niet goed uit voor de publieke omroep. Opnieuw dreigt een extra bezuiniging van vele miljoenen, een bezuiniging die dit keer echt de programma’s zal raken. U kunt van mij aannemen dat wij als raad van bestuur blijven vechten als leeuwen voor onze publieke omroep!'


waarde voor de samenleving

De aanleiding van deze bijeenkomst is het verschijnen van de nieuwe rapportage maatschappelijke waarde, van de NPO en alle omroepen, waarin centraal staat wat het effect is van de publieke omroep op de Nederlandse samenleving. Diverse voorbeelden daarvan zijn verdeeld over vijf thema's en samengebracht op een speciale website: npo.nl/effect.