Adobe lanceert AI Services om Digital Business te versterken

15-05-2020 (12:01) - Tech

Het valt niet te ontkennen: kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) stellen merken in staat om meer relevante ervaringen te leveren en hun marketingstrategie te verfijnen. Maar de schaduwzijde is dat AI en ML binnen de meeste organisaties nog niet volledig worden benut. Om te beginnen is expertise enorm lastig te vinden. En zelfs als er een toegewijd team is, kunnen de uitdagingen van het standaardiseren van ongestructureerde data voor de meesten ontmoedigend zijn.
 
Om dit aan te pakken, onthult Adobe vijf intelligente AI-services, mogelijk gemaakt door Adobe Sensei. Deze zijn beschikbaar op het Adobe Experience Platform en zorgen voor eenvoud door ongestructureerde data onder een gemeenschappelijke taal samen te voegen. Voorheen was dit een tijdrovend proces dat ervoor zorgde dat merken hun data niet juist konden inzetten. Merken profiteren nu van voorspellende inzichten in wat klanten motiveert en kunnen sneller een ROI genereren met specifieke marketingcampagnes en klantervaringen. De nieuwe, intelligente services op het Adobe Experience Platform zijn:

Customer AI: merken hadden voorheen niet de middelen om diep in hun data te graven en de onderliggende redenen in het gedrag van verschillende klantgroepen te begrijpen. Customer AI helpt hen bij het analyseren van alle opgeslagen en real-time data in het hele bedrijf. Uiteindelijk helpt het om succes te behalen bij belangrijke gebeurtenissen zoals klantverloop of conversie. Zo kan een abonnementsservice bijvoorbeeld een segment van gebruikers die zich vanwege een prijsaspect eerder afmeldden opnieuw betrekken via aangepaste promoties.
 
Attribution AI: marketeers hebben veel contactpunten met klanten, zoals advertenties, e-mails en social media. Deze vergen allemaal tijd en middelen. Attribution AI stelt teams in staat om de impact van elk contactpunt te kwantificeren met behulp van geavanceerde algoritmische toekenning om de marketingeffectiviteit te meten. Ook wordt de budgetoptimalisatie real-time geanalyseerd.
 
Journey AI (bèta): zelfs de meest loyale klanten hebben een maximum als het gaat om marketingboodschappen. Met zoveel meer kanalen waar consumenten tijd op besteden, is de timing van berichten en de frequentie daarvan nog belangrijker geworden. Journey AI helpt merken om de beste tijden, frequentie en het juiste kanaal voor berichten te voorspellen. Een onderdeel hiervan is een vermoeidheidsscore, die kan worden gebruikt om de hoeveelheid te temperen voor diegenen die mogelijk geïrriteerd raken.
 
Content & Commerce AI (bèta): merken hebben het idee omarmd dat prachtige content ook goed moet presteren, waardoor de trend om data en creativiteit dichter bij elkaar te brengen gestimuleerd wordt. Content & Commerce AI gebruikt AI en ML om te begrijpen hoe content presteert. Het biedt richtlijnen voor variabelen gericht op hoge prestaties (bijv. speciefieke kleuren, onderwerpen en dergelijke), terwijl producten automatisch worden getagd om merken te helpen efficiënter te zijn tijdens de productiefasen van hun Aan de kant van e-commerce kunnen geautomatiseerde productaanbevelingen worden geleverd op basis van real-time data en gebruikersvoorkeuren.
 
Leads AI (bèta): B2B-marketeers hebben unieke uitdagingen in het betrekken van prospects en bestaande klanten. Het is moeilijk om te zien waar klanten zich in het aankooptraject bevinden. Leads AI gebruikt real-time gedragssignalen om merken te helpen beter te voorspellen welke klanten kansen bieden. Het stelt een leverancier van bedrijfssoftware bijvoorbeeld in staat om gerichte campagnes op te zetten die elke doelgroep anders betrekken.