Unilever investeert € 1 miljard in haar Clean Future programma

02-09-2020 (10:50) - Sustainable

Unilever kondigt aan dat het bedrijf 100% van de CO2 uit fossiele brandstoffen, die wordt gebruikt in haar schoonmaak- en wasmiddelen, zal betrekken uit hernieuwbare of gerecyclede koolstof. Een grote stap op het gebied van duurzaamheid voor schoonmaak- en wasmiddelmerken wereldwijd, waaronder OMO (Persil), Sunlight, Cif en Domestos. Maar ook voor de bekende lokale merken, zoals Robijn, Sun en Glorix.
 
Deze nieuwe ambitie vormt een belangrijk onderdeel van Unilever’s 'Clean Future' programma, een  innovatieprogramma ontworpen door Unilevers Home Care divisie. Middels dit programma wil Unilever de manier waarop enkele van de meest bekende schoonmaak- en wasmiddelen ter wereld worden ontwikkeld, geproduceerd en verpakt fundamenteel veranderen. De ambitie van het Clean Future programma is uniek. Het doel is om de grondbeginselen van de circulaire economie te integreren in de verpakkingen en productformuleringen van wereldwijde en lokale merken om zo de koolstofvoetafdruk van deze merken te reduceren. 
 
Door € 1 miljard te investeren in haar Clean Future programma kan Unilever naar verwachting tegen 2030 volledig stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen in haar schoonmaak- en wasmiddelen én nieuwe manieren ontwikkelen om haar CO2-voetafdruk te reduceren. Middels deze investering kan Unilever bovendien bijdragen aan wereldwijd onderzoek, ontwikkeling en innovatie op het gebied van circulaire reinigingschemie.
 
Unilever roept andere bedrijven op om ook over te stappen op de nieuwe 'Carbon Rainbow'-methode en alleen gebruik te maken van hernieuwbare en gerecyclede koolstofbronnen afkomstig van planten, lucht, mariene bronnen en afval.