Nestlé Chocolade wint SBI Initiatief van het Jaar Verkiezing

20-05-2020 (12:11) - Sustainable

De winnaar van de SBI Initiatief van het Jaar Verkiezing is Nestlé Nederland’s Chocoproef, een innovatief project waarin Nestlé haar kwetsbaarheid laat zien in de vorm van een verdiepend journalistiek experiment in de cacao sector. Dit werd bekendgemaakt door Harm Edens en Ruud Koornstra, tijdens de jaarlijkse bekendmaking van de Nederlandse editie van Sustainable Brand Index, die dit jaar online plaatsvond.
 
Nestlé huurde twee journalisten in om ze vervolgens volledige onafhankelijkheid te bieden. De Nederlandse Vereniging voor Journalisten hielp mee die te waarborgen en zo kwam er een documentaire waarin Nestlé de volledige controle uit handen gaf. De te onderzoeken materie was gevoelig. Journalisten Gierveld en Pinxteren kregen namelijk de opdracht om het Nestlé Cocoa Plan te bezoeken. Gevoelig omdat de cacaoteelt wereldwijd regelmatig onder vuur ligt vanwege wantoestanden op het gebied van (on)eerlijke handel, miserabele arbeidsomstandigheden, kinderarbeid en zelfs slavernij.
 
Over complexiteit versus “jullie bij Nestlé moeten het beter doen”. ‘Het biedt veel meer diepgang aan de discussie’. De jury waardeert de transparantie en ‘gedurfdheid’ die Nestle laat zien op een menselijke manier. ‘Eerlijkheid duurt het langst,we hebben elkaar echt nodig en die boodschap landt, aldus Elif Algu van de vakjury.
 
De vakprijs, die dit jaar voor het eerst naar Nederland kwam, is bedoeld om duurzaamheidswerk en communicatie aan te moedigen en te benadrukken die een verschil maken voor mens, maatschappij of het milieu in Nederland.

´Zoals de vakjury al heeft benadrukt hebben we echt onze nek uitgestoken met dit initiatief. Het werd zowel intern als extern niet altijd begrepen. Deze prijs is dan ook een mooie erkenning voor het tonen van lef door volledige transparantie te geven in onze cacaoketen met als resultaat een innovatief idee dat het inkomen van de cacaoboeren verhoogd. Kortom, Chocoproef heeft niet alleen onze bedrijfsvoering blootgelegd maar ook de complexiteit en mogelijkheden om eerlijke handel te bedrijven", reageert Nestlé's  Martine Olijslagers-Kuip.
 
‘Het is niet eenvoudig om als grote corporate de complexiteit van je waardeketen te laten zien. Om dit geloofwaardig te doen is diepgang nodig vanuit de journalistiek. Dat hebben we met de Chocoproef, journalisten betalen én volledig onafhankelijk te laten werken, geprobeerd te doen. Ik geloof dat in deze tijd van polarisatie, snelle social media en oneliners, er meer perspectief nodig is om écht verhalen vanuit de kern te kunnen vertellen.” vertelt Judy Schnitger - ZwinkelsHead of Corporate Communications, Affairs and Sustainability van Nestlé Nederland.


Over de ‘Initiatief van het jaar Verkiezing’

In 2014 is de vakprijs geïntroduceerd in Zweden door SB Insight, het bedrijf achter Europa’s grootste merkenonderzoek gericht op duurzaamheid, Sustainable Brand Index. Jaarlijks wordt de prijs uitgereikt tijdens de uitreiking van de awards in Stockholm, waar het onderzoek achter de Sustainable Brand Index, haar roots kent. Dit jaar is de prijs ook geïntroduceerd in Noorwegen, vorige maand werd de "Contribution of the Year" daar bekendgemaakt. De prijs heeft als primair doel duurzaamheidswerk en communicatie hierover te stimuleren door het bedrijfsleven en zichtbaar te maken die een verschil maken voor mens, maatschappij of milieu.  Iedereen kon gedurende een kwartaan een bijdrage, een campagne, een lancering of een specifiek product nomineren. Vervolgens beoordeelde de jury welke bijdrage het beste voldeed aan de criteria waarop de prijs is gebaseerd.


Nederlandse Jury 2020

• Elif Algu, creative brand strategist/ Founder Branding a Better World en founder “Recycle Sint’
• Ruud Koornstra, duurzaam ondernemer, Raad van Advies SBI NL
• Erik Elvingsson- Heden, Founder SB Insight
• Annemarije Tillema- Country Director Sustainable Brand Index NL