Meer #verspillingsvrij door goed om te gaan met houdbaarheidsdatums

15-06-2020 (10:14) - Sustainable

In 2019 is de advertising property ‘Becky’ van Samen tegen Voedselverspilling geïntroduceerd om de ‘Hoe #verspillingsvrij ben jij?’-campagne meer consistentie en herkenbaarheid te geven. Nu gaat Becky in een TV-commercial en online video’s de Nederlanders uitleg geven over de twee houdbaarheidsdatums die er zijn en hoe je er mee omgaat. De campagne is van de hand van Truman.

 
De gemiddelde Nederlander kan elk jaar ongeveer 5 kilo minder voedsel verspillen door beter om te gaan met de houdbaarheidsdatums. Veel Nederlanders hebben te weinig kennis van de houdbaarheidsdatums Ten minste Houdbaar Tot (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT). Bijna de helft van de Nederlanders kent het verschil tussen Ten minste Houdbaar Tot (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT). De andere helft niet. Goed omgaan met houdbaarheidsdatums kan voedselverspilling voorkomen. Om nóg meer Nederlanders het verschil tussen beide datums duidelijk te maken start de stichting Samen Tegen Voedselverspilling een campagne.
 

Becky legt het je uit

In de video’s en TV-commercial geeft Becky kort en krachtig uitleg over het feit dat er twee houdbaarheidsdatums zijn. Ook koppelt ze hier direct een concreet en duidelijk handelingsperspectief aan: Ten minste Houdbaar Tot - kijk, ruik en proef ná de datum en Te Gebruiken Tot - gebruik of vries in vóór of op de datum.
 

Credits

Bureau: Truman
Klant: Stichting Samen Tegen Voedselverspilling
Verantwoordelijk bij klant: Birgit Broer, Marjolijn Schrijnen
Productie: Artbox
Producer: Geert Jansen
3D karakter en animatie: Kees Sparnaaij
3D design: Julien Kraakman
Grading: Erik Verhulst
Geluid: Park Studio