Fietsmerk wrab recycled met Leppa naar een groenere wereld

19-06-2020 (14:46) - Sustainable

In samenwerking met wrab (when riding a bike) lanceert frisdrankmerk Leppa vrijdag 19 juni haar eigen fietskledinglijn. De jonge duurzame merken slaan de handen ineen om aandacht te vragen voor hun gedeelde missie: de wereld waar we in sporten beetje bij beetje groener maken.
 
De oprichters van het frisdrankmerk zijn fanatieke buitensporters: als het waait gaan ze kiten, als het niet waait stappen ze op de racefiets. “Het was tijd om ons motto ‘with the wind at our backs’ meer gewicht te geven” vertelt Rutger Homan (founder Leppa) “Ons merk, is net zoals wijzelf, gedreven door natuurkrachten: we gebruiken en hergebruiken alles wat de natuur ons te bieden heeft”. De keuze voor een samenwerking met het duurzame merk wrab lag daarom voor de hand.
 
Wat de twee merken - de een uit het oosten en de ander uit het westen van Nederland - gemeen hebben? Liefde voor natuur en de wereld waarin we ons bewegen groen houden. Dat doen ze door verspilling tegen te gaan. Beiden op hun eigen manier. Jaarlijks worden er wereldwijd 21,5 miljoen kledingstukken verspild. De gemiddelde Nederlander 46 stukken kleding gekocht, en doet er 40 (!) ook weer weg. Daarom werkt wrab met het concept Re-cycle: Bij elke bestelling krijg je een papieren envelop waar je oude fietskleding in kunt terug sturen. Het duurzame merk zorgt ervoor dat oude fietskleding wordt gerecycled. “Mooie fietskleding maken en goed doen voor mens en natuur daar ligt onze passie. Leppa deelt met ons die passie en een samenwerking was voor ons dan ook een makkelijke keuze” zegt Frank (founder wrab).
 
Leppa is actief in een hele andere industrie, waar minstens net zo veel verspilling is: jaarlijks wordt er 644 miljoen kilo aan groenten en fruit verspild. Leppa haalt deze resten op bij de boer, en maakt daar lokaal een verse en gezonde frisdrank van.
 
De limited edition is vanaf vrijdag te pre-orderen via de webshop van wrab.