Waarom de reclame-industrie de wereld kan veranderen

Waarom de reclame-industrie de wereld kan veranderen

24-07-2019 (11:00) - Powered by

Begin mei deed de internationale klimaatactiegroep Extinction Rebellion met een open brief een oproep aan de reclame-industrie. Deze actiegroep, die een klimaatneutrale economie nastreeft, vraagt de sector verantwoording te nemen voor haar aandeel in de klimaatcrisis.
 
Maar waarom de reclame-industrie? Welke link heeft zij met de klimaatcrisis? Dat heeft alles te maken met de invloed van de reclame-industrie op consumentengedrag en de publieke opinie. 
 
In haar open brief schrijft Extinction Rebellion: “You can shift mass behaviour in a heartbeat. One of the reasons we’ve got here is because you’ve been selling things to people that they don’t need. You are the manipulators and architects of that consumerist frenzy. Imagine what would happen if you devoted those skills to something better.”
 
De reclamewereld is de oorzaak dat mensen spullen kopen die ze niet nodig hebben. Dus kan de reclamewereld er óók voor zorgen dat mensen zich inzetten voor een betere wereld. Daarom worden marketeers verzocht hun kennis en kunde voor het goede in te zetten. Consumenten vragen steeds vaker om duurzame en sociale producten en diensten. Daar horen ook duurzame communicatie- en reclamecampagnes bij. 
 
Er zijn communicatiebureaus die vanuit een sociaal gedachtegoed werken. BBK/Door Vriendschap Sterker is hier een voorbeeld van. Dit bureau voorziet bedrijven en organisaties die iets goeds willen doen voor de wereld van een sterke boodschap. “Wij zien elke dag dat de publieke opinie verandert’, vertelt strateeg en conceptontwikkelaar Djaja van de Berg. “Consumenten worden bewuster. Stellen vragen. En niet alleen meer over het product of de dienst zelf, maar over het handelen van de hele organisatie.”
 
Om hun visie kracht bij te zetten is BBK/Door Vriendschap Sterker sinds 2015 een gecertificeerde B Corp. Hiermee toont het bedrijf aan maatschappelijke en duurzame doelen hoog in het vaandel te hebben staan. “We verplichten onszelf de impact van ons werk op milieu en maatschappij in balans te brengen”, licht Van den Berg toe. “Wij nodigen iedereen uit mee te doen. Kom met ons praten: over hoe we via reclame gedragsverandering bij een groot publiek voor elkaar krijgen.”