BLCKBRD Speaks (Deel 20): Hitlijsten in het streamingtijdperk

BLCKBRD Speaks (Deel 20): Hitlijsten in het streamingtijdperk

16-08-2019 (10:33) - Muziek

Op 29 juli brak ‘Old Town Road’ van Lil Nas X een Amerikaans record door 17 weken lang op nummer 1 in de Billboard Hot 100 te blijven, en inmiddels is dit record vergroot naar 19 weken. Het nummer is echter niet zomaar op 1 blijven staan.
 
Gedurende deze periode maakte Lil Nas X veel gebruik van social media en werden verschillende remixes uitgebracht om onder de aandacht te blijven. Het succes van ‘Old Town Road’ is een goed voorbeeld van hoe muziekmarketing en muziekverkoop constant inspelen op de nieuwe regels van hitlijsten. 
 
Wat is de waarde van nummer 1 zijn? Vooral prestige, maar het heeft ook met marketing te maken: het vergroot je zichtbaarheid en geloofwaardigheid als artiest. Er wordt daarom veel waarde aan gehecht. Dit blijkt uit de woedende reacties van Nicki Minaj en DJ Khaled toen hun albums in Amerika niet op nummer 1 maar op nummer 2 eindigden. Door de opkomst van downloaden en streamen, en de dalende fysieke verkopen, wordt het steeds moeilijker om te bepalen wie er op nummer 1 moet staan, en organisaties als Billboard worden gedwongen om constant hun regels aan te passen.  
 

Hoeveel streams is één single?

Tegenwoordig worden hitlijsten voornamelijk samengesteld op basis van streams, waarbij er moet worden gecontroleerd hoeveel mensen er op welke dienst naar een nummer luisteren (en zelfs of ze het hele nummer luisteren). Rapper Post Malone bracht de streamingaantallen van ‘rockstar’ handig omhoog door op YouTube een aangepaste versie te plaatsen, om zo de streams te verdubbelen: de aangepaste versie op YouTube en de ‘echte’ versie op Spotify. Ook remixes tellen mee voor de positie van het oorspronkelijke nummer, en zorgen er ook voor dat het oorspronkelijke nummer geluisterd blijft worden. Deze remix-tactiek is ook toegepast door artiesten als Billie Eilish, Taylor Swift, en door Luis Fonsi en Daddy Yankee voor hun megahit ‘Despacito’. 
 

Combi-deals

Ook het meten van de albumverkoop is een moeizaam proces. Hoeveel streams van losse nummers staat immers gelijk aan de aankoop van een heel album? Een tactiek van rapformatie Migos was op hun album Culture II zo veel nummers te zetten dat de losse streams ook zouden toenemen. Het album stond uiteindelijk twee weken lang bovenaan de Billboardlijst. Een andere tactiek (gepionierd door Prince in 2004) is een bundeldeal: fans ontvangen een fysieke kopie of downloadcode van je album bij aankoop van concertkaartjes, merchandise of inmiddels zelfs energy drinks. Elk van deze aankopen telt daardoor ook mee voor de albumlijsten. Door deze constructie leven we volgens online muziektijdschrift The Fader in de tijd van de ‘merch bundle wars’. Het is voor hitlijsten de uitdaging om steeds weer vast te stellen welke methode wel een geldige bijdrage levert en welke niet, waarbij elke discutabele beslissing het risico op een Twittertirade of zelfs miljoenenrechtzaak met zich meebrengt.
 
De augustus-selectie van BLCKBRD's Tomas van 't Groenewout (hieronder te beluisteren via Youtube of ga naar Spotify: