BLCKBRD Speaks (deel 15): De branding van muziektalent en muziekontdekking

14-03-2019 (17:22) - Audio

In 2018 werden Soundcloud Rappers een nieuwe sensatie binnen de muziekwereld. Voor rappers werd Soundcloud een platform om ontdekt te worden, en rappers als Lil’ Pump, Lil’ Peep en Lil’ Xan zijn sindsdien razend populair geworden. Dit was een belangrijk wapenfeit voor Soundcloud in een medialandschap waarin elke streamingdienst zich probeert te branden als hét platform voor nieuwe artiesten. Deze vorm van branding aan de hand van jong talent en muziekontdekking is geen nieuwe ontwikkeling.

De democratisering van kunst is een van de grote beloften van het zogenaamde Web 2.0: iedereen zou een succesvol muzikant kunnen worden, zonder enige inbreng van grote platenlabels. Het romantische idee dat iedereen muziek kan uploaden en zomaar beroemd kan worden blijft heersen, al blijkt de praktijk nog niet zo romantisch. Sinds de omslag naar Web 2.0 hebben verschillende platforms zich geprofileerd als bron voor talentvolle artiesten, met Soundcloud als meest recente voorbeeld. Muziekontdekking en nieuw talent zijn namelijk belangrijke punten waarop een streamingplatform zich kan onderscheiden. 
 

Myspace en Britse popmuziek

 Myspace was een grote voorloper van social media zoals we die nu kunnen. Naast contact tussen vrienden stelde Myspace muzikanten in staat om muziek te uploaden en contact te onderhouden met fans. Het medium begon zelfs een eigen label, genaamd Myspace Records, om haar rol in de muziekwereld te verstevigen. Vooral in Groot-Brittannië bleek MySpace een rijke bron voor talent: acts als Calvin Harris, Lily Allen en de Arctic Monkeys werden hier ontdekt. De Arctic Monkeys gaven al uitverkochte optredens voordat ze een platencontract hadden, dankzij een fanbase die Myspace gebruikte om opnames te verspreiden. Mede dankzij deze toegewijde fans werd hun debuutalbum een van de snelst verkopende Britse debuutalbums aller tijden.  
 

YouTubester Esmée Denters

 Met de opkomst van Facebook nam de populariteit van Myspace af, en werd YouTube het nieuwe platform voor onbekende artiesten. Een van de eerste artiesten die via YouTube succesvol werd, was Nederlandse zangeres Esmée Denters. Zij nam covers op van popnummers en had al gauw miljoenen views. In 2008 tekende ze een contract bij het label van Justin Timberlake, die ook meezong op haar hit ‘Outta Here’. Ook zangers als Justin Bieber, Shawn Mendes en The Weeknd werden ontdekt via YouTube. Nog steeds is YouTube een belangrijk medium voor het ontdekken van nieuwe muziek, een rol die extra omarmd is sinds de lancering van streamingdienst YouTube Music.  
 

Spotify doe-het-zelf

Muziekontdekking heeft een belangrijke functie voor Spotify, wat blijkt uit de centrale rol van afspeellijsten als Discover Weekly en de aandacht voor Spotifys algoritme. Tegenwoordig geeft ook Spotify muzikanten de mogelijkheid om hun eigen muziek te uploaden, waarmee het platform zichzelf nadrukkelijker probeert te positioneren als een platform voor onbekende muzikanten, bovenop hun branding als platform voor het ontdekken van nieuwe muziek. Het is een manier voor Spotify om minder afhankelijk te zijn van platenlabels, maar ook om het imago te veranderen: Spotify is niet alleen een streamingplatform, Spotify is een platenlabel.


Thomas van 't Groenewout
BLCKBRD Soundbranding|

playlist