TV-reclamemarkt naar 821 miljoen euro

26-03-2019 (16:00) - Media

De TV-reclamemarkt is in 2018 uitgekomen op 821 miljoen euro. Hiermee stijgt de markt met 3 procent in vergelijking met 2017. Bovendien is de kijktijd gedaald met 2 procent: een daling die lager was dan de jaren ervoor. Dat blijkt uit het TV Jaarrapport 2018 dat Screenforce vandaag publiceert.


Retail is al drie jaar de grootste branche en is inmiddels goed voor 23 procent van alle TV-bestedingen. In totaal kwamen er in 2018 453 nieuwe TV-adverteerders bij, met een brutowaarde van 197 miljoen euro. De grootste nieuwkomer was Mitsubishi, die na een jaar afwezigheid weer terugkeerde op televisie. 


Toch is het aantal TV-adverteerders met 2 procent gedaald ten opzichte van 2017. In totaal schakelden 1.109 adverteerders TV in voor 1.774 verschullende merken. Hiervoor zijn 12.037 verschillende TV-commercials ingezet, waarvan 10.895 nieuwe commercials. 


Wekelijks keken 14,2 miljoen Nederlanders van 6 jaar en ouder televisie. De totale kijktijd is met 2 procent gedaald en komt uit op 173 minuten. Het uitgestelde kijken is daarentegen opnieuw toegenomen en steeg naar 17 minuten per dag. Er wordt voornamelijk uitgesteld gekeken naar buitenlandse films, Nederlandse series, spel- en quizprogramma’s en talent shows. 
 

de luizenmoeder

Het best bekeken TV-programma was De Luizenmoeder. De aflevering op 4 februari 2018 trok bijna 4,8 miljoen kijkers per minuut. De tweede plaats wordt ingenomen door Boer Zoekt Vrouw, met een kijkdichtheid van bijna 4,2 miljoen kijkers per minuut naar de aflevering op 2 december 2018.
Met 6,5 miljoen kijkers had de finale van het Eurovisie Songfestival het grootste bereik.


Deze programma's worden vooral gezamenlijk gekeken, ook wel co-viewing genoemd. Waar in 2014 42 procent van de bereikten per dag samen TV hebben gekeken, is dit in 2018 fractioneel gedaald naar 41 procent. In alle leeftijdsgroepen tot 50 jaar is het percentage co-viewing gestegen.


nieuwe definitie van TV-reclame

Vanaf 2018 worden de bestedingscijfers na aftrek van bureaucommissie gerapporteerd. Het is noodzakelijk geworden om over te stappen naar een nieuwe definitie van reclamebestedingen omdat de Screenforce broadcasters in toenemende mate actief zijn in de online markt. Meer bestedingen worden via hun online platforms gerealiseerd en hier wordt bureaucommissie niet uitgekeerd. Ook het stopzetten van de bureaucommissie door Ster maakt deze wijziging nodig.
 


Bureaus

Marketing

Economisch