Telegraaf stopt kortlopende abonnementen

22-05-2019 (10:57) - Media

Telegraaf is gestopt met alle kortlopende abonnementen van enkele maanden tot een half jaar. Voor dergelijke proefabonnementen zijn de scherpere Telegraaf jaarabonnementen in de plaats gekomen, zo laat de uitgever weten. Kies je voor een driejarig abonnement, dan krijg je volgens de uitgever 49% korting. Met dit abonnement valt de krant zes dagen per week op deurmat en maken abonnees gebruik van andere voordelen. 


Abonnees hebben mer dit Telegraaf abonnement toegang tot de de online krant die 24 uur per dag beschikbaar is. Hierbij kun je online niet alleen de standaard nieuwsartikelen lezen, maar ook de premium artikelen die alleen voor abonnees beschikbaar zijn. Premium artikelen zijn onder andere achtergrondverhalen en interessante longreads, waarvoor je moet inloggen.


Uit onderzoek dat de Telegraaf Media Groep vorig jaar heeft gedaan blijkt dat deze exclusiviteit met betrekking tot het lezen van artikelen een positieve invloed heeft op de groei van het aantal abonnees. Volgens Hugo Schneider, hoofd van Holland Media Combinatie (onderdeel van de TMG), is dit het begin van betere tijden voor de Telegraaf en andere regionale kranten en publicaties van de TMG. Na jaren van oplagedalingen stijgt het aantal abonnees van onder andere de Telegraaf weer. 


Nieuwe aanpak trekt meer lezers

Het bedrijf is het afgelopen jaar actief op zoek gegaan naar een nieuwe manier om lezers te werven én te behouden. Naast het feit dat de Telegraaf kortlopende abonnementen officieel zijn gestopt, is de manier van het werven van nieuwe lezers veranderd. Hierbij werd écht naar de huidige lezers geluisterd: wat willen zij lezen? Wat vinden zij belangrijk? Hoe moet de krant voor deze lezers eruit gaan zien?


Met behulp van online tools en enquêtes werd er enkele maanden gekeken naar de vraag van de abonnees. Op die manier kreeg de uitgever en de redactie meer zicht op wat de lezers écht interessant vinden. Daar werd langzaam maar zeker op geanticipeerd en dit bleek een succes. Nadat de kortlopende (proef)abonnementen zijn gestopt en de resultaten uit de online onderzoeken werden toegepast, steeg het aantal lezers van de Telegraaf. De belangrijkste reden waarom men eerder voor een kortlopend abonnement koos, waren de kosten van zo’n abonnement van enkele weken of maanden. Die vlieger gaat nu niet meer op want een goedkoper Telegraaf abonnement dan een abonnement met 49% korting is volgens de uitgever op dit moment niet beschikbaar: "Niet bij ons en niet bij andere aanbieders". 


Journalistiek voorop

Met de verandering van andere kranten vandaag de dag, waaronder de vernieuwing van Het Parool, is het voor de Telegraaf van groot belang om zich te blijven ontwikkelen. Op die manier blijven lezers hangen en kunnen er nieuwe abonnees worden geworven. Volgens Schneider draait het om die reden bij de TMG ook weer draait om de journalistiek, zowel online als offline. Om die reden blijft 2019 in het teken staan van zelfontplooiing en ontwikkeling om de online en fysieke krant.

 

Bureaus

Marketing

Economisch