Kijkcijfers TV in 2019 gelijk aan 2018: uitgesteld kijken gestegen

07-01-2020 (15:06) - Media

Nederlanders hebben in 2019 gemiddeld 156 minuten per dag televisie gekeken. Dat is evenveel als in 2018. Het gaat hier om de kijktijd naar televisiezenders. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2019 naar 13,1 procent, 20 minuten per dag. In 2018 was dit nog 17 minuten per dag.
 
De TV schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was in 2019 192 minuten (3 uur en 12 minuten). Dit is 4 minuten meer dan in 2018. Naast het kijken naar televisiezenders (live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten, zoals  Netflix of Videoland.
 

Meest bekeken programma’s

De finale tussen de Verenigde Staten en Nederland van het wereldkampioenschap voetbal voor dames van 7 juli 2019 staat met 5.482.000 kijkers op nummer 1 van de top 25 van meest bekeken programma's. De meest bekeken uitzending exclusief sport is De Luizenmoeder van 10 februari 2019 met 5.108.000 kijkers. De Luizenmoeder van 17 februari 2019 is het meest uitgesteld bekeken programma met 2.397.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag.
 

Marktaandelen zenders

Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep daalt van 37,9 procent naar 37,2 procent. RTL Nederland daalt van 26,9 procent naar 26,3 procent en het marktaandeel van Talpa TV stijgt van 19,7 procent naar 20,5 procent. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (23,1 procent) als de avond (24,2 procent).
 

Berekening gewijzigd

De manier waarop de SKO marktaandelen berekent is in 2019 gewijzigd. De marktaandelen worden bepaald op basis van het TV Zendertotaal waarin het kijken naar televisiezenders t/m 6 dagen na uitzending wordt meegenomen. Het kijken naar andere content van opnameapparaten als video-, DVD- en harddiskrecorders wordt niet meer meegenomen in de berekening.

Bureaus

Marketing

Economisch