Instagram blijft hard groeien

22-01-2019 (11:30) - Media

Het bereik van Instagram groeit hard: het sociale mediaplatform bereikt in december 50 procent van de Nederlanders boven de dertien jaar, ten opzichte van 36 procent in 2016. Dat blijkt uit het GfK Digital Audience Measurement (DAM) Jaaroverzicht 2018.


Daarentegen is er een duidelijke daling te zien in de intensiteit van het gebruik van Facebook onder jongeren. Het gemiddeld dag-bereik op de smartphone daalt van 52 procent in december 2014 naar 42 procent in december 2018.


Snapchat en YouTube blijken juist te groeien en bereiken dagelijks steeds meer jongeren. YouTube behoudt zelfs haar positie in de top 5 van online merken, terwijl streamingsdiensten als Netflix en Spotify ook steeds meer gebruikers hebben. 


populariteit radio

Opvallend is het grote bereik van sites en apps van de Nederlandse radiostations. In december 2018 hebben deze een gezamenlijk bereik van 48 procent, hoger dan de 41 procent van Spotify. Mogelijk wordt dit onder meer veroorzaakt door de populariteit van de Top 2000 en Lifeline. 

 

 


Bureaus

Marketing

Economisch