Fietsreclame VanMoof geweerd van Franse TV

30-06-2020 (09:05) - Media

De tv-commercial van VanMoof mag niet uitgezonden worden op de Franse televisie. De allereerste tv-spot van het fietsenmerk is afgekeurd door de Franse reclamewaakhond ARPP omdat deze een ‘klimaat van angst’ zou veroorzaken.
 
Het is de eerste keer dat een fietsreclame een uitzendverbod opgelegd krijgt, laat VanMoof in een persbericht weten. In de commercial reflecteren auto’s de ratrace van vroeger, waarmee de kijker wordt uitgenodigd om haar vervoersmiddelen in de stad te heroverwegen voor een schonere, groenere toekomst.
 
'We zijn ons er altijd bewust van geweest dat deze commercial niets weg heeft van een gemiddelde fietsreclame', laat Taco Carlier, mede-oprichter van VanMoof weten. 'Het is een aanzet tot actie, een kans om het verleden achter ons te laten en echte vooruitgang te boeken die iedereen ten goede komt. De status quo bevragen zal altijd een confrontatie opleveren, maar dat wilden we vanaf het begin al bereiken.'
 

Opvallend besluit

VanMoof werd van de afwijzing op de hoogte gesteld in een brief van de Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP), een zelfregulerende organisatie die door de particuliere sector wordt ondersteund. Volgens de ARPP geven bepaalde beelden van de autoreflecties ‘de auto-industrie een slechte naam [...] terwijl ze een angstklimaat veroorzaken.’ Opvallend is dat de ARPP een van de eerste fietsreclames op de Franse tv heeft afgewezen, ondanks de recente belofte om de duurzaamheidsaspecten van hun beleid te versterken.
 
Ties Carlier, mede-oprichter VanMoof: 'Het is verbazingwekkend dat autobedrijven hun milieuproblemen mogen verdoezelen, terwijl degene die deze kwestie ter discussie stelt wordt gecensureerd.'
 
De televisiecommercial werd twee weken eerder uitgezonden in Nederland en Duitsland. De spot werd volgens VanMoof goed ontvangen door het publiek. Zelfs in Duitsland, waar de auto-industrie jaarlijks meer dan 400 miljard euro omzet. 
 

Bureaus

Marketing

Economisch