Audioconsumptie flink veranderd: veel thuis samen luisteren

20-10-2020 (14:26) - Media

Families over de hele wereld zijn het afgelopen jaar op een andere manier audio gaan gebruiken. Ook wordt de rol van audio voor adverteerders steeds belangrijker. Dat blijkt uit onderzoek van Spotify. 
 
Gebruikers uit Generatie Z (15-25) en millennials (26-40) zijn maar liefst 263 procent meer familie-gerelateerde en kindvriendelijke podcasts gaan luisteren. Bovendien werd er in de eerste helft van 2020 19 procent meer naar kinder-playlists geluisterd. Gezinnen zijn in die tijd sowieso veel meer samen muziek gaan luisteren. Tel daarbij de virtuele assistenten, stemactivatie, geconnecteerde auto’s en smart home devices op en het is duidelijk dat audio niet meer weg te denken is uit het gezinsleven. 
 

Samen luisteren

Deze trend is ook in Nederland terug te zien, zegt Rachel de Jonge, Director of Sales Netherlands bij Spotify. ‘Een deel van onze klanten heeft deze trend al vroeg opgepikt en gebruikt digital audio op hele innovatieve manieren en voorziet hiermee in de behoefte van Nederlandse millennials en Generatie Z. Denk bijvoorbeeld aan podcasts, zoals de mooie reisverhalen van KLM; hardware partnerships, zoals die van IKEA en Sonos of de geweldige serie slaapliedjes die Zwitsal maakte in samenwerking met het Concertgebouworkest.’  Veel millennials, Generatie Z’ers en hun kinderen kijken weinig tot geen televisie meer en brengen veel tijd door op sociale media, luisteren naar podcasts voor ontspanning of zelfeducatie. Dat is misschien niet nieuw, maar waar dat voorheen nog in je eentje met een koptelefoon op gebeurde, luisteren gezinnen sinds de uitbraak van het coronavirus veel meer samen, of het nou om muziek, podcasts, thuisonderwijs of slaapliedjes gaat.
 

Smartspeaker

Een belangrijke factor voor de veranderende audioconsumptie is de opkomst van de smartspeaker. Uit het onderzoek blijkt dat 72 procent van de Amerikaanse ouders al een smartspeaker in huis heeft. Van de ouders die dat nog niet hebben, is 60 procent van plan er binnen een jaar een aan te schaffen. Op dit moment hebben Nederlanders voor 438 miljoen euro aan slimme luidsprekers in huis, blijkt uit onderzoek van Multiscope. Dat is een stijging van 52 procent ten opzichte van 2018. 1,5 miljoen huishoudens in Nederland hebben nu een smartspeaker thuis. 
 

Impact audio op advertentie

De impact van audio is ook bij advertenties niet te onderschatten: campagnes met video én audio zorgen voor 30 procent meer naamsbekendheid en een stijging van 122 procent in advertentie-herinnering op Spotify. Mensen bouwen ook met audio een band op: 72 procent van de Amerikanen uit het Spotify onderzoek ervaart een zekere sentimentaliteit bij de stem van hun apparaat, of die nou Siri, Alexa of Google heet. 58 procent vindt dat geluid de belangrijkste factor is bij het humaner maken van techniek. In andere woorden: audio maakt menselijk. En audio verbindt: een bekende stem creëert een onmiddellijke en persoonlijke verbinding tussen spreker en luisteraar, zoals bijvoorbeeld tussen een podcastpresentator en zijn volgers. 77 procent van de podcast fans zegt dat ze zich gevoelsmatig verbonden voelen met hun presentator en dat het is alsof ze naar een vriend luisteren.
 
Voor het rapport Culture Next, waaruit deze data afkomstig is, werkte Spotify samen met onderzoeksbureau Culture Co-op.

 


Bureaus

Marketing

Economisch