57% van influencers ziet forse stijging in activiteit volgers
07-05-2020 (09:32) - Media
medialandschap verandert sneller
De kansen liggen voor influencers en de bedrijven met wie ze samenwerken echter bij de activiteit van hun volgers. Die activiteit is namelijk sterk toegenomen: 57% van de influencers geeft aan dat ze méér views en/of traffic hebben gezien op hun kanalen, en ruim 42% rapporteert een stijging in het aantal likes en comments. Daarbij geeft ruim 50% van de ondervraagde influencers aan meer nieuwe volgers gekregen te hebben. Deze stijgingen bieden mogelijkheden voor adverteerders, stelt Paolo Martorino, CEO van Join. Hij legt uit: “Door de corona-crisis verandert het medialandschap sneller en worden veel vertrouwde kanalen van adverteerders minder effectief. Nu consumenten nóg meer tijd op social media besteden, is dit ook de plek waar adverteerders moeten zijn.”
samenwerkingen
Toch worden ook de influencers geraakt door de crisis: met het ingaan van de intelligente lockdown zijn er veel samenwerkingen gepauzeerd, uitgesteld of afgezegd. 67% van de influencers geeft aan dat ze de afgelopen maand minder aanvragen voor samenwerkingen hebben gehad dan in de maanden ervoor. Als gevolg daarvan heeft bijna 20% besloten om hun tarieven te verlagen. Gelukkig lijkt dat dal van korte duur te zijn, stelt David Dekker. “Adverteerders hadden even nodig om hun strategie te bepalen. Inmiddels worden de lopende campagnes aangepast en hervat, en worden er juist nieuwe campagnes opgezet die inspelen op de wensen en vragen van consumenten tijdens de pandemie. Adverteerders willen na de crisis sterk uit de strijd komen.”