Zonnepanelen en elektrisch fietsen populairste duurzame zoektermen

16-04-2019 (11:09) - Marketing

Zonnepanelen, elektrische fietsen en vegetarisch eten zijn de populairste duurzaamheidsmaatregelen onder Nederlanders als je kijkt naar hun Google zoekgedrag. Dit blijkt uit onderzoek van online marketing platform SEMrush.


Het bedrijf deed onderzoek naar de zoektermen die Nederlanders de afgelopen drie jaar gebruikten op het gebied van duurzaamheid. Hieruit is een top 5 samengesteld met de populairste algemene duurzaamheidsoplossingen. Zonnepanelen scoren daarbij het afgelopen jaar het beste. In het recordjaar 2018 werd er gemiddeld 85.000 keer per maand gezocht naar de term.


Een opvallende zakker is het openbaar vervoer. Van alle duurzaamheidsoplossingen zakte de term van ruim 25 procent in 2016 naar een kleine 13 procent in 2018. In absolute getallen over de afgelopen 12 maanden gemiddeld een kleine 37.000 keer per maand.


eettrends


Ook is gekeken naar de ontwikkelingen op het gebied van duurzaam of verantwoord eten. De populairste trend blijkt vegetarisch eten te zijn. In maart 2016 werd ongeveer gemiddeld 10.000 keer per maand gezocht naar de term, in februari 2019 was dit aantal gestegen naar gemiddeld 12.000 keer per maand, een bescheiden groeifactor van 1.2.


De grootste groeier is daarentegen veganistisch eten, of vegan eten. De twee termen hadden over de afgelopen 3 jaar een groeifactor van 2.7. In absolute aantallen groeiden ze van gemiddeld 7.300 keer per maand in maart 2016, naar 17.200 keer per maand in februari 2019.
 

vervoer

Duurzame vervoersmiddelen maken een flinke opmars in Nederland. Wel is de voorkeur de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. In 2016 was met name de elektrische hoverboard een erg populair vervoersmiddel. Maar in 2018 heeft dit populaire vervoersmiddel zijn plaats moeten afstaan aan de elektrische fiets.


Opvallende nieuwkomer in de top 5 duurzame vervoersmiddelen is de Stint. Dit vervoersmiddel kwam echter groots in het nieuws door een ernstig ongeluk en dit resulteerde dan ook tot 246.000 zoekopdrachten in september 2018, de maand waarin het ongeluk met de Stint plaatsvond. 


Bureaus

Media

Economisch