VanMoof haalt $40m op om wereldwijd verder in te spelen op de massale vraag naar e-bikes

16-09-2020 (13:19) - Marketing

VanMoof, het grensverleggende Nederlandse e-bike merk, heeft vandaag een investering van $40 miljoen aangekondigd van Norwest Venture Partners, Felix Capital en Balderton Capital. Deze Serie B-financiering komt slechts enkele maanden na een investering van $13,5 miljoen in mei en is bedoeld om de verdere wereldwijde uitbreiding van VanMoof te ondersteunen, waardoor het bedrijf een sterker e-bike marktaandeel krijgt in Noord-Amerika, Europa en Japan.
 
VanMoof is het snelst groeiende e-bike merk ter wereld en ligt op koers om het vervoer in de stad voor altijd te herdefiniëren. De financiering brengt het totaal opgehaalde bedrag door VanMoof op $73 miljoen en sluit aan bij de missie van het e-bike merk om de next billion on bikes te krijgen.
 

Massale vraag naar e-bikes

Nu de fiets door de COVID-19-pandemie als betrouwbaarder vervoermiddel wordt gezien, stijgt de wereldwijde vraag naar premium e-bikes naar recordhoogte. Tijdens de lockdowns hebben veel overheden grote investeringen gedaan in de fietsinfrastructuur, wat laat zien dat de pandemie een grote aanjager is geweest van de plannen om meer stedelijke pendelaars op de fiets te krijgen. Er zijn miljoenen geïnvesteerd om straten toegankelijk te maken voor fietsers, en over de hele wereld zijn er nieuwe fietspaden aangelegd, van New York tot Milaan, van Mexico-Stad tot Berlijn. Volgens de laatste prognoses zal de e-bike markt de komende zes jaar de 46 miljard dollar passeren, met een groeipercentage dat is verdubbeld ten opzichte van pre-pandemische voorspellingen.
 
Nu er succesvolle brand stores in Amsterdam, Londen, Parijs en Berlijn gevestigd zijn, blijft Europa voor VanMoof een belangrijke groeimarkt. Naast de nieuwe brand store in Berlijn, opende VanMoof in heel Europa tientallen pop-up stores. In Nederland is VanMoof momenteel open voor een testrit in Groningen, Maastricht en Eindhoven.
 
Nederland is ingehaald door Duitsland als snelst groeiende markt. Met een groei van 323% ten opzichte van het vorige jaar in vergelijking met een groei van 139% in Nederland.  

Bureaus

Media

Economisch