Top 3 supermarkten goed voor 67% van de omzet en 66% van de mediabestedingen

Top 3 supermarkten goed voor 67% van de omzet en 66% van de mediabestedingen

22-01-2020 (12:08) - Marketing

Onderzoeksbureau Nielsen heeft op 22 januari de marktaandelen van de supermarkten over 2019 gepubliceerd. Hieruit blijkt dat Albert Heijn nog altijd goed is voor één derde van de markt en dat Jumbo de grootste groeier was in aandeel. Screenforce heeft deze aandelen in verkoop vergeleken met de aandelen in de mediabestedingen.
 
Het aantal vestigingen van de top 15 supermarkten in Nederland is gestegen met 110 stuks naar 3.962. De grootste stijgers waren Jumbo met 51 nieuwe vestigingen en Coop met 24 nieuwe vestigingen. Marktleider Albert Heijn staat op plek 3 van de grootste stijgers met 10 nieuwe vestigingen. Met 980 vestigingen is Albert Heijn wel de grootste supermarktketen, gevolgd door Jumbo met 669 vestigingen en Aldi met 494 vestigingen. Opvallend is dat Aldi geen nieuwe vestigingen geopend heeft en zelfs een gesloten heeft.
 

Jumbo grootste stijger in aandeel

Hoewel Albert Heijn net als in 2018 ook in 2019 goed is voor ruim één derde van de supermarktomzet, is Jumbo de grootste stijger. Zij zag haar marktaandelen groeien van 19,2% in 2018 naar 21,0% in 2019. Het lijkt erop dat Jumbo de speler is geworden die de groei van Lidl een halt heeft toegeroepen. Lidl zag haar aandeel ligt dalen naar 10,7%. Buiten de top 3 deed Coop de beste zaken met een groei in aandeel van 3,3% naar 3,7%.

 
1. Spar exclusief Spar Enjoy en Spar Express
2. De Aldi cijfers zijn veranderd van inschatting naar daadwerkelijke cijfers voor 2018 en 2019


Afschaffing bureaucommissie vertekent beeld mediabestedingen

Nielsen rapporteer over 2019 een totale mediabesteding van € 433 miljoen. Dit is een daling van 8% ten opzichte van 2018. De afschaffing van de 15% bureaucommissie in 2019 bij de meeste media vertekent het beeld enigszins. In bovenstaand figuur is gekeken naar het aandeel ten opzichte van elkaar in de media- en TV-bestedingen. We noemen dit het share of voice. Waar Albert Heijn goed is voor 34,9% van de omzetten hoeft ze hiervoor maar 26,5% van de totale mediabestedingen te investeren. Ook Jumbo profiteert van een marktleidersbonus. Voor een aandeel van ‘maar’ 16,5% in de mediabestedingen realiseert zij wel 21,0% van de omzetten. Uiteraard spelen hierbij andere elementen mee zoals het aantal vestigingen (fors gestegen bij Jumbo), de prijs, kortingen en spaaracties.


De top 3 op grote afstand van de rest

Albert Heijn, Jumbo en Lidl vormen samen op volgorde de top 3. Ze doen dit met een duidelijke afstand ten opzichte van de rest. Ze hebben alle drie een double digit aandeel in de omzet, in het aantal filialen en in de bestedingen. Met elkaar zijn ze goed voor 67% van de supermarktomzet, voor 52% van alle filialen en voor 66% van alle mediabestedingen.

Over Screenforce

Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Het doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om het beste te halen uit reclame rond premium videocontent. Screenforce verzorgt informatie over TV en andere premium videoplatforms, biedt services aan adverteerders en bureaus en vertegenwoordigt de belangen van de Screenforce participanten op het gebied van public affairs.

In Screenforce participeren de volgende mediabedrijven:
Ster Reclame, ORN, Ad Alliance en Talpa Network.
 


RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch