Top 3 supermarkten goed voor 67% van de omzet en 66% van de mediabestedingen
22-01-2020 (12:08) - Marketing
Jumbo grootste stijger in aandeel
1. Spar exclusief Spar Enjoy en Spar Express
2. De Aldi cijfers zijn veranderd van inschatting naar daadwerkelijke cijfers voor 2018 en 2019
Afschaffing bureaucommissie vertekent beeld mediabestedingen
Nielsen rapporteer over 2019 een totale mediabesteding van € 433 miljoen. Dit is een daling van 8% ten opzichte van 2018. De afschaffing van de 15% bureaucommissie in 2019 bij de meeste media vertekent het beeld enigszins. In bovenstaand figuur is gekeken naar het aandeel ten opzichte van elkaar in de media- en TV-bestedingen. We noemen dit het share of voice. Waar Albert Heijn goed is voor 34,9% van de omzetten hoeft ze hiervoor maar 26,5% van de totale mediabestedingen te investeren. Ook Jumbo profiteert van een marktleidersbonus. Voor een aandeel van ‘maar’ 16,5% in de mediabestedingen realiseert zij wel 21,0% van de omzetten. Uiteraard spelen hierbij andere elementen mee zoals het aantal vestigingen (fors gestegen bij Jumbo), de prijs, kortingen en spaaracties.
De top 3 op grote afstand van de rest
Albert Heijn, Jumbo en Lidl vormen samen op volgorde de top 3. Ze doen dit met een duidelijke afstand ten opzichte van de rest. Ze hebben alle drie een double digit aandeel in de omzet, in het aantal filialen en in de bestedingen. Met elkaar zijn ze goed voor 67% van de supermarktomzet, voor 52% van alle filialen en voor 66% van alle mediabestedingen.
Over Screenforce
Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Het doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om het beste te halen uit reclame rond premium videocontent. Screenforce verzorgt informatie over TV en andere premium videoplatforms, biedt services aan adverteerders en bureaus en vertegenwoordigt de belangen van de Screenforce participanten op het gebied van public affairs.
In Screenforce participeren de volgende mediabedrijven:
Ster Reclame, ORN, Ad Alliance en Talpa Network.