Tony’s Chocolonely 'meest purpose driven merk van Nederland'

20-11-2019 (12:15) - Marketing

Met zeven merken en een groei van 53% in totale merkwaarde (naar $6,39 miljard) is retail niet alleen de snelst groeiende branche in de BrandZ Top 30, maar ook het best vertegenwoordigd in de ranglijst. Dat blijkt uit de tweede editie van het BrandZ™ onderzoek dat WPP en Kantar uitvoerden naar de waardevolste merken van Nederland.
 
Budget-winkelketen Action is het sterkst groeiende merk dit jaar. Action is ook de grootste stijger in de ranking. Het merk steeg vier plekken naar de dertiende plaats op de ranglijst, met een groei van 122% in merkwaarde ($1,12 miljard). Die groei heeft Action niet alleen te danken aan de kracht van haar merk, maar ook aan haar razendsnelle groei in het buitenland. Van de retail-merken moet Action alleen supermarkt Spar (nr. 10) voor zich dulden.
 
De totale waarde van de retail-branche in de Top 30 heeft ook een flinke boost gekregen door nieuwkomers Coolblue (nr. 16) en Bol.com (nr. 18). Coolblue grossiert in een uitstekende customer service: gratis bezorgen, installeren, testen en recyclen. Bol.com, de Nederlandse tegenhanger van Amazon (de nummer 1 in de wereldwijde editie van BrandZ), is net als vorig jaar de meest toonaangevende online shop in Nederland. Daarbij spelen nieuwe initiatieven als levering binnen 2 uur en het openstellen van hun platform voor andere online retailers zeker een grote rol.
 
Het combineren van retail met technologie heeft Nederlandse merken ook geen windeieren gelegd. Op 12 in de ranglijst vinden we online maaltijdbezorger Thuisbezorgd.nl (wereldwijd beter bekend als Takeaway.com). Thuisbezorgd zag haar merkwaarde met 52% ($1,59 miljard) stijgen.
 

Top 3 onveranderd

De Top 3 ziet er precies hetzelfde uit als vorig jaar. Shell mag zich voor de tweede maal op rij Nederlands waardevolste merk noemen, Heineken houdt de tweede positie en Booking.com blijft nummer 3.
De totale waarde van de BrandZ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken blijft vrijwel gelijk met $92 miljard (1% minder dan vorig jaar). De totale aandelenkoers van de Top 30 Nederlandse merken is maar liefst 28% hoger dan de AEX25. In sterke merken investeren levert dus een enorm rendement op. 
 
  

Download het volledige rapport hier. 

 


Bureaus

Media

Economisch