The Lyst Index: Nike het hotste merk ter wereld

09-08-2020 (16:10) - Marketing

Modezoekmachine Lyst heeft de meest recente uitgave van The Lyst Index uitgebracht, de
kwartaalrapportage waarin de hotste merken en artikelen van de mode worden gerangschikt. Het effect van het coronavirus werd gedurende het hele kwartaal sterk gevoeld en een roep om meer gelijkheid en raciale rechtvaardigheid ging de wereld over. Het tweede kwartaalrapport van The Lyst Index laat zien hoe we onze manier van winkelen hebben aangepast aan de snel op elkaar volgende veranderingen.
 
De data van Lyst over het tweede kwartaal laten het volgende zien:
 
Nike is officieel het hotste merk ter wereld. Deze grootmacht op het gebied van sportkleding werd voortgestuwd door de vraag naar loungewear en sportkleding, die met 106% steeg. Nike verdiende en creëerde een reeks krachtige momenten en kreeg daardoor gedurende het hele kwartaal een boost. Voor het eerst sinds het begin van The Lyst Index staat er geen luxe modemerk op de eerste positie. Na de release van de serie The Last Dance op Netflix steeg het aantal zoekopdrachten naar de Nike AirJordan-sneakers binnen enkele dagen met 36%. Het plaatste de Nike Air Jordan 4 retro flyknit-sneakers op
de negende plaats op de lijst van hotste herenartikelen van dit kwartaal.
 
Off-White is het tweede hotste merk ter wereld, het label werd na drie opeenvolgende kwartalen van de eerste plaats verstoten. De merken met een sterke aanwezigheid op social media en een online community bleven goed presteren in The Lyst Index, omdat consumenten online in contact bleven met deze merken in een tijd van restricties en lockdowns. Het mondkapje met logoprint van het merk behoudt zijn positie als het hotste herenartikel voor het tweede achtereenvolgende kwartaal. Ondertussen komen de gevulkaniseerde lage sneakers van Off-White ook binnen op de vijfde plaats op de lijst met hotste herenartikelen.
 
Jacquemus zet zijn stijgende lijn voort, klimt vier plaatsen en is daarmee het elfde hotste merk ter wereld. De campagne met model Bella Hadid die werd gefotografeerd via FaceTime, maar ook de Instagram-posts met de grootmoeder van ontwerper Simon Porte Jacquemus in de hoofdrol die viraal gingen, leidden tot een toename van 61% in het verkeer op Lyst en een groei van 20% van het aantal Instagram-volgers sinds het vorige kwartaal.
 
Fear of God staat voor het eerst op de lijst van de 20 hotste merken. Dit gebeurde nadat het merk sinds de vorige editie negen plaatsen steeg naar de twintigste positie op de lijst van dit kwartaal. Het merk zag een toename van zijn invloed op social media in een tijd dat sommige gevestigde luxenamen gelijk bleven op deze metriek of een afname zagen toen evenementen, zoals het Met Gala, die normaal de nodige buzz genereren, werden afgelast.
 
De Arizona-sandalen van Birkenstock zijn dit kwartaal de hotste schoenen ter wereld. Ze mogen invloedrijke beroemdheden als Kendall Jenner, Gigi Hadid, Leonardo DiCaprio en Usher tot hun fans rekenen. Het aantal zoekopdrachten naar de sandalen nam dit kwartaal met 225% toe en in veel winkels waren ze uitverkocht. Brunello Cucinelli’s superluxe uitvoering van deze stijl komt ook voor op de lijst met hotste herenartikelen en staat op de tweede plaats. Met een verkoopprijs die bijna zeven keer de prijs van de Birkenstocks is, stegen de zoekopdrachten naar de sandalen met 41% in een periode van drie maanden.
 
De wereldwijde vraag naar modieuze mondkapjes steeg met 441% ten opzichte van het vorige kwartaal. Er staan dan ook twee designermondkapjes in The Lyst Index van dit kwartaal. Het mondkapje met maanprint van Marine Serre is het meest gewilde mondkapje voor vrouwen, dat op de tweede plaats komt in de lijst van hotste damesartikelen, terwijl het Off-White-mondkapje met logoprint voor het tweede achtereenvolgende kwartaal het hotste artikel op de herenlijst is.
 
Paginaweergaven voor Cult Gaia's Serita-jurk piekten met 236% in juni, waarmee het de vijfde plaats op de lijst van hotste damesartikelen veroverde. Ondertussen is het jurkje met pofmouw van H&M het negende hotste damesartikel van het tweede kwartaal. De jurk kost $ 19,99 en maakt deel uit van een collectie duurzame jurken die tegen het einde van het kwartaal werd uitgegeven. Hij was binnen enkele dagen uitverkocht en lijkt de IT-jurk van de zomer te zijn.
 
Het patchwork vest van JW Anderson, dat we in februari zagen bij muzikant Harry Styles, komt binnen op de achtste plaats op de lijst van hotste herenartikelen. Het colour-blocked vest verkreeg een cultstatus onder Generatie Z. Zij lanceerde de virale #HarryStylesCardigan haak-challenge op TikTok, die zorgde voor een piek van 166% in het aantal zoekopdrachten naar de vesten in de laatste week van juni.
 
Prada's nylon korte broek was één van de meest gezochte producten ter wereld en kwam binnen op de zesde plaats op de lijst van hotste damesartikelen van The Lyst Index. Hij werd gezien bij influencers zoals Pernille Teisbaek en Marie von Behrens. Bokshorts in het algemeen zagen dit kwartaal een toename van 32% in het aantal paginaweergaven.
 
Een baseballpet van Gucci komt terecht op de vierde plaats op de lijst van hotste herenartikelen. Baseballpetten werden in het hele tweede kwartaal weer een hot accessoire. De zoekopdrachten stegen gedurende het kwartaal met 49%, wellicht gedreven door consumenten die hun ‘lockdown-haar’ wilden verbergen tijdens Zoom-gesprekken. Duizenden klanten over de hele wereld zochten naar petten in alle prijscategorieën, waarbij logo-stijlen van Gucci, Nike, Prada en Palm Angels verantwoordelijk waren voor de meeste zoekopdrachten.
 
De vraag naar sieraden voor mannen groeide gestaag gedurende het kwartaal als gevolg van de populariteit van de tvserie Normal People. Balenciaga’s ketting met hartmedaillon veroverde daarmee de zesde plek op de lijst van hotste herenartikelen. Zoekopdrachten binnen deze opkomende productcategorie stegen met 150% ten opzichte van vorig jaar.
 
Alexander McQueen's Tread Slick-boots bevinden zich onder de hotste herenartikelen van het tweede kwartaal. Voordat de wereld in lockdown ging, werden ze gedragen door acteur Timothée Chalamet, evenals het Hawaïaanse skatermodel Evan Mock en de Franse singer-songwriter Soko. Het zorgde ervoor dat zoekopdrachten naar de uniseks boots in mei met 43% toenamen toen ze uitkwamen als onderdeel van de Lente/Zomer '20-pre-collectie van het merk.
 
 

Bureaus

Media

Economisch