Oud-directeur Chiquita en Randy van Dinter ontketenen bananenrevolutie

21-05-2019 (15:37) - Marketing

Franklin Ginus, oud-directeur van Chiquita, is samen met marketingstrateeg Randy van Dinter een initiatief gestart om de bananenhandel voor het eerst écht 100 procent eerlijk en duurzaam te maken. Vanaf 1 oktober 2019 liggen bananen van hun nieuwe merk BeFrank in de winkels. Het merk zou in duurzaamheid verder gaan dan initiatieven zoals Fairtrade. 

 
'Ondanks de gigantische verkoop weten consumenten maar weinig van de teelt van bananen. Een Fairtrade logo betekent bijvoorbeeld bij lange na niet dat alles goed is geregeld', Franklin Ginus. Volgens hem zijn er nog meerdere problemen in de bananenwereld. 'Er liggen er nog steeds bergen plastic langs de wegen naar de bananenfarms, bananenplukkers werken onbeschermd met pesticiden en arbeiders verdienen zo weinig dat hun kinderen niet kunnen eten en hun huizen geen water en stroom hebben. BeFrank gaat het daarom anders doen.'


Een woordvoerder van Fairtrade Nederland herkent de problemen in de bananensector. 'Het keurmerk betekent helaas niet dat we alle problemen al helemaal hebben opgelost. Wel betekent het dat we hard werken om te zorgen dat boeren fatsoenlijk kunnen leven van het harde werk dat zij doen. We hanteren een Fairtrade minimumprijs en -premie en hebben daarnaast strikte eisen op het gebied van pesticiden', stelt Tara Scally. 'Uiteindelijk streven BeFrank en Fairtrade hetzelfde doel na: een beter leven voor de boeren dus we ondersteunen dit initiatief van harte.'
 

kosten doorberekenen

Veel kosten worden niet doorgerekend in de prijs van bananen. Voor de teelt van een kilo bananen is bijvoorbeeld ruim 55 liter nodig. Dit water kan vervuild in de natuur terechtkomen en het schoonmaken ervan komt voor rekening van de lokale gemeenschap. BeFrank vindt dat verre van ‘fair’. Het merk neemt daarom ook al dit soort verborgen kosten op in de consumentenprijs.


Het geld dat daarmee vrijkomt, wordt gebruikt om in de productielanden programma's op te zetten gericht op zaken als het milieu, sociale zekerheid en betere werk- en leefomstandigheden voor de arbeiders. Randy van Dinter: 'Wij willen stoppen met praten en er nu eens écht voor zorgen dat mens en milieu netjes worden behandeld in de bananenteelt. Iedereen die onze bananen koopt, draagt zelfs bij aan maar liefst 14 van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen die onze wereldleiders voor 2030 hebben vastgesteld.'


Bureaus

Media

Economisch