Nederlandse marketeer omarmt nieuwe tools snel, inzet niet optimaal

24-03-2020 (09:41) - Marketing

Nederlandse marketeers omarmen snel nieuwe strategieën en marketing tools, maar zetten deze vervolgens niet optimaal in. Dat constateert Hubspot in het nieuwe ‘Not Another State of Marketing’ rapport. HubSpot ondervraagde 3400 marketeers wereldwijd over hun strategieën en visie voor 2020 en het budget en de tools die ze daarvoor tot hun beschikking hebben.
 
Het werkgebied van de marketeers wordt steeds omvangrijker, en de tools en strategieën die ze voor hun werk kunnen inzetten vragen nieuwe kennis, meer inzicht in klanten en hun data en soms ook andere verdeling van hun budgetten, zo blijkt uit het rapport. Marketeers moeten zich beraden op strategieën die de volledige klant-cycle benutten, van sales tot marketing en klantenservice, adviseert Hubspot.
 

Gebrek aan inzichten

Nederlandse marketeers pakken nieuwe mogelijkheden om hun publiek te bereiken dus wel met beide handen aan. Zo geeft 70 procent van de ondervraagde marketeers aan al volop gebruik te maken van Account Based Marketing (tegenover 61 procent wereldwijd). En van de bedrijven die er nog niet mee aan de slag zijn is 33 procent van plan dit in 2020 op te pakken. Deze bereidheid voor het verkennen van nieuwe strategieën om de bedrijfsgroei te optimaliseren leidt echter niet altijd tot het beste resultaat, bijvoorbeeld door gebrek aan inzichten. Zo geeft bijna een kwart van de ondervraagden (23 procent) aan niet over de juiste gegevens te beschikken om potentiële klanten optimaal te segmenteren en adresseren.
 

Automatisering bedrijfsprocessen

Ook waar het de automatisering van bedrijfsprocessen betreft lopen Nederlandse marketeers voor op hun internationale collega’s: maar liefst 84 procent van de ondervraagden geeft aan dat hier binnen hun bedrijf sprake van is, tegenover 68 procent van hun internationale collega’s. Zo worden onder andere drip-campagnes geautomatiseerd (20 procent) en wordt er ook voor content marketing (27 procent) gebruik gemaakt van tools. Toch lijken vooral sales (21 procent), finance (18 procent) en customer support (16 procent) van automatisering te profiteren: slechts 13 procent van de ondervraagde marketeers geeft aan dat zijn of haar afdeling op dit moment gebruik maakt van automatisering.
 

Toegevoegde waarde

Het rapport laat zien dat marketeers zich dus wel degelijk bewust zijn van de verschillende mogelijkheden, maar niet altijd de juiste, datagedreven beslissingen nemen bij de inzet ervan. Zo geeft minder dan de helft van de ondervraagden (48 procent) aan gebruik te maken van 'attribution reporting' om te bepalen welke invloed de inzet van marketing heeft gehad op een daadwerkelijke aankoop. Bovendien kenmerkt maar één derde van hen de ROI van campagnes als ‘zeer belangrijk’. Bijna 40 procent van de marketeers geeft desgevraagd aan bij een budgetbesluit niet altijd volledig zeker te zijn van de toegevoegde waarde van een initiatief.
 

Goede klantenservice cruciaal

‘Het succes van bedrijven valt of staat vandaag de dag met hun klantenservice. Klanten willen een naadloze, eenvoudige ervaring met bedrijven,” zegt Inken Kuhlmann-Rhinow, Marketing Director EMEA bij HubSpot. ‘Marketeers zijn de ontwerpers van die ervaring. Toch richten zij zich vaak maar op een klein deel van de klantbeleving. Bedrijven moeten zich vandaag de dag richten op marketingstrategieën die de héle klantreis bedienen. Om dat te kunnen doen moeten marketeers niet alleen investeren, maar zich ook beraden op de juiste mindset en toolkit om veranderingen écht mogelijk te maken. Klanten worden mondiger, het productaanbod wordt groter en het vertrouwen in bedrijven brokkelt af. Tevreden klanten zijn belangrijker dan ooit en staan aan de basis van de groei van je bedrijf: je zou zelfs kunnen zeggen dat ze belangrijker zijn dan de inzet van sales- en marketing.’
 
Het volledige rapport is hier te vinden.

Bureaus

Media

Economisch