Nederlanders steeds vaker online op zoek naar korting

29-09-2020 (10:03) - Marketing

Nederlanders zoeken steeds vaker online naar aanbiedingen. Pluisden we vorig jaar nog vooral reclamefolders uit op zoek naar koopjes of gingen we op zoek in de winkelstraat, nu doet 33 procent van de Nederlanders dat liever online.
 
Dat blijkt uit het onderzoek ‘Trends in het Nederlandse folderdomein’ dat onderzoeksbureau GfK, in opdracht van Reclamefolder.nl heeft uitgevoerd. De stijging van online koopjes jagen lijkt vooral te komen door het groeiende aantal ouderen (50+) dat online aanbiedingsplatformen heeft ontdekt. In het afgelopen halfjaar bezochten maandelijks ruim 2 miljoen Nederlanders een online folderapp, waar zij in totaal 143 miljoen folders en 48 miljoen aanbiedingen bekeken. 
 
GfK heeft vijf verschillende typen koopjesjagers in kaart gebracht. Van impulsieve online koopjesjagers tot duurzame rationele kopers. Waren het voorheen met name jongeren die online op zoek naar korting gingen, inmiddels zijn het dus vooral ouderen. De ‘nieuwe’ doelgroep hoopt door thuis al op zoek te gaan naar de beste aanbiedingen zo snel en zo goedkoop mogelijk boodschappen te kunnen doen. 
 

Goede deal

Ruim 75 procent van de ondervraagden zegt echt te genieten van een goede deal. Opvallend is dat 66 procent aangeeft dat zij een grote aankoop ruim van tevoren plannen en bewust wachten met aanschaffen totdat er voordeel te krijgen is. Hierbij koopt 62 procent het product liever bij de ‘bekende’ winkelketen en 38 procent liever bij lokale ondernemers. Nog maar 51 procent van de circa duizend respondenten geeft aan de papieren folders te missen als deze straks helemaal verdwijnen. Met name het milieuaspect is voor 31 procent van de ondervraagden een belangrijke reden om geen papieren folders meer te willen ontvangen en online naar korting te zoeken. 
 

COVID-19 

‘Het is aannemelijk dat de digitalisering is versneld door de coronapandemie’, laat Jojanneke Wennekker, Campagnemanager Reclamefolder.nl weten. ‘Als we kijken naar onze eigen gebruikersdata zien we dat met name de oudere doelgroep, die sinds COVID-19 meer aan huis is gebonden en minder tijd kan doorbrengen in de winkelstraat, heeft ontdekt welke digitale middelen en kanalen hun nieuwe leven gemakkelijker kunnen maken.’
 

Bureaus

Media

Economisch