Kennis over sector voor boeren steeds belangrijker bij keuze leveranciers

18-02-2020 (14:09) - Marketing

Boeren vinden de kennis van hun leveranciers over de sector en de ontwikkelingen daarin steeds belangrijker. Dat blijkt uit onderzoek van CRM Partners onder 203 Nederlandse boeren. 68 procent van de boeren vindt kennis tegenwoordig de belangrijkste eigenschap van een leverancier. In 2017 was dit nog bij maar 20 procent van de boeren het geval.
 
Kennis is voor de boer de belangrijkste factor bij de overweging om over te stappen op een andere leverancier. Zo stapt ruim een kwart (27 procent) over naar een andere leverancier als die kennis en inzichten heeft die de boer helpen efficiënter te worden. Uit het onderzoek blijkt verder dat boeren een goede klantrelatie met een leverancier belangrijker vinden dan het financiële aspect. Maar een op de tien (9 procent) boeren zou de relatie met zijn huidige leverancier beëindigen als een andere leverancier goedkoper is. Tien procent stapt over bij een betere service en achttien procent als een ander de tijd neemt om hun bedrijf te begrijpen.
 

Investeren in klantrelatie 

Volgens CRM Partners zijn de uitkomsten van het onderzoek een logisch gevolg van de recente ontwikkelingen in de Agri-sector. De waarde van kennis stijgt omdat de markt kwetsbaar is voor eisen vanuit de samenleving en overheid. Naast investeren in kennis, moeten leveranciers ook investeren in de klantrelatie. Het is belangrijk dat leveranciers een volledig individueel klantbeeld aanleggen om zo gerichter advies te geven aan de boer, stelt het bedrijf. Hiermee dragen zij bij aan een sterkere positie van de boer in de hedendaagse ontwikkelingen.

 


Bureaus

Media

Economisch