Efteling en Rijksmuseum worden met Pasen het meest gemist

08-04-2020 (10:32) - Marketing

Terwijl het Paasweekend traditiegetrouw het startpunt is van het attractieseizoen liggen alle attracties er nu verlaten bij. Voor de pretparken, dierentuinen en musea betekent de coronacrisis een financieel drama. De bezoekers missen vooral de Efteling en het Rijksmuseum, blijkt uit de 6e editie van het Dagattracties Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Steeds meer musea openen inmiddels hun deuren online zodat de tentoonstellingen alsnog bezocht kunnen worden.
 
Maar liefst zeven dierentuinen staan in de top 10 van ontspannende dagattracties die de Nederlander het komende Paasweekend het meest gaat missen. Van deze zeven staat Diergaarde Blijdorp het hoogst op het lijstje. En ondanks veel negatief nieuws over de inhoud en resultaten van Wildlands in Emmen, zijn nog steeds veel mensen nieuwsgierig naar dit in 2016 geopende park. Ten opzichte van de vorige meting van 2018 is vooral Apenheul fors in aantrekkingskracht gegroeid. Twee jaar geleden stond het Apeldoornse park nog negende op de verlanglijst van te bezoeken attracties en nu is dit plaats vier.
 

Top 10 van pretparken en dierentuinen die we het liefst willen bezoeken

Efteling
Diergaarde Blijdorp
WILDLANDS Adventure Zoo Emmen
Beekse Bergen
Apenheul
Koninklijke Burgers' Zoo
Ouwehands Dierenpark Rhenen
Artis
Keukenhof
Walibi Holland


Madurodam, Het Spoorwegmuseum en NEMO gunnen we de kinderen het meest

Voor een leerzaam dagje uit zou men het liefst komend weekend naar Amsterdam gaan, voor het Rijksmuseum of anders het Anne Frank Huis. In een gezelschap met kleine kinderen zou de keuze anders worden. Madurodam, Het Spoorwegmuseum en NEMO worden als meest kindvriendelijk gezien onder de leerzame uitstapjes.


Top 10 van leerzame attracties die we liefst willen bezoeken

Rijksmuseum Amsterdam
Anne Frank Huis
Nederlands Openluchtmuseum
Naturalis
Madurodam
Het Spoorwegmuseum
NEMO Science Museum
Beeld en Geluid
Zuiderzeemuseum
CORPUS


Onderzoek onder 1.600 respondenten

Voor het Dagattracties Merkenonderzoek 2020 zijn 1.600 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van alle Nederlandse dagattracties onderzocht. Daarna is voor de 50 bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: spontane bekendheid, merkkracht (= geholpen bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), bezoekintentie, bezoek en groeiverwachting. Het onderzoek is met de Universit 


Bureaus

Media

Economisch