De Vegetarische Slager wil kloof tussen Brussel en Burger verkleinen

16-05-2019 (11:29) - Marketing

De Vegetarische Slager opent 16 mei de ‘Alternatieve Verkiezingen’ waarbij in een online stemlokaal gestemd kan worden op de meest verwarrende productnamen. Met de campagne die parallel loopt aan de Europees Parlementsverkiezingen van 23 mei, wil De Vegetarische Slager consumenten oproepen om zich op een ludieke manier uit te spreken in de #schnitzelgate-discussie die begin april weer oplaaide door een aangenomen voorstel van de landbouwcommissie van het Europees Parlement. 


Volgens de landbouwcommissie zouden benamingen als ‘Vegetarische Kipstuckjes’ en ‘Visvrije Tonyn’ misleidend zijn. Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, weerlegt dat: “Met de huidige productnamen weet de consument juist wat voor vleesch hij in de kuip heeft. Het verlaagt de drempel om vaker voor vegetarische alternatieven te kiezen, wat ook nog eens hard nodig is om de klimaatdoelstellingen van de Europese Unie te halen. Doelstellingen die ook voor ons erg belangrijk zijn.”


Stemmen

Aan de hand van eigen verkiezingsposters en radiospotjes roept De Vegetarische Slager consumenten op om via www.schnitzelgate.eu een verwarrende productnaam verkiesbaar te stellen of om hun stem uit te brengen op de al ingezonden verwarrende namen van producten. “Als Vegetarische Kipstuckjes verwarrend zijn omdat er geen dierlijke kip in zit, dan zijn slavinken dat minstens evenzo. Daar komt noch sla noch vink aan te pas. Zo zijn er nog talloze voorbeelden te bedenken en die brengen we graag in kaart”, aldus Korteweg. Op 24 mei wordt via de website en via de social media van De Vegetarische Slager de meest verwarrende productnaam bekendgemaakt. De winnende inzender wint een ‘verwarrend lecker diner’ in restaurant De Vleesch Lobby in Den Haag.


Schnitzelgate

De discussie over de namen van vleesvervangers, #schnitzelgate, speelt al langer. In 2012 werd De Vegetarische Slager voor het eerst aangesproken door de NVWA op de naamgeving van haar producten, waarna enkele kleine aanpassingen volgden. Gehakt werd Gehackt, Tonijn veranderde in Visvrije Tonyn. Alle productnamen werden bovendien voorzien van het voorvoegsel ‘vegetarisch’. In 2017 was het weer raak, toen moest De Vegetarische Slager van de NVWA een groot aantal namen van producten veranderen omdat ze te misleidend zou zijn. De NVWA bood hier later excuses voor aan; het zou alleen gaan om enkele vermeldingen op de website.


Verbaasde reacties vleesindustrie

Vanuit de vleesindustrie wordt verbaasd gereageerd op het voorstel van de Europese landbouwcommissie. Vleesnamen voor vegetarische producten zouden niet tot verwarring leiden, maar juist een kader bieden. “Door te kiezen voor namen als Vegetarische Draadjesvleesch Kroket, weet de consument wat voor vegetarisch product hij kan verwachten, namelijk: een vegetarische replica van wat ze ook kennen in de vleesvariant. Steeds meer consumenten willen vegetarisch eten, zonder concessies te doen aan smaak of beleving”, aldus Marcel Joosten, marketing director bij Mora.

Ook Maarten Elsinga van Zwanenberg Food Group ziet geen problemen in de naamgeving. “De markt van vegetarisch vlees is ontzettend kansrijk. Het is juist mooi dat we met steeds meer aanbod, meer mensen kunnen bedienen. Vleesverwijzingen in de naamgeving bieden de consument daarbij meer richting. Bovendien wordt op verpakkingen meer dan duidelijk gemaakt dat er geen dierlijk vlees in zit.”  


Europabreed

Ook in andere Europese landen speelt de discussie rondom #schnitzelgate. In Duitsland wilde de minister van Landbouw eind 2016 de namen ‘sojaschnitzel’ en ‘veganistische curryworst’ verbieden. In Frankrijk werd een wet aangenomen die ervoor zorgt dat producenten van vegetarische worst een boete van maximaal driehonderdduizend euro opgelegd kunnen krijgen.

Of het Europese verbod op vleesnamen voor vleesvervangers er daadwerkelijk komt, is nog niet zeker. Het voorstel van de landbouwcommissie is goedgekeurd, maar het Europees Parlement dat op 23 mei gekozen wordt, moet zich er nog over buigen. Ook moet een akkoord worden bereikt tussen de Europese Commissie en de lidstaten, voordat een verbod van kracht kan zijn. De Vegetarische Slager wil om die reden een duidelijk signaal afgeven aan het nieuw te installeren Europees Parlement, voordat verdere besluitvorming plaatsvindt. 


Bureaus

Media

Economisch