Balans tussen inzet online en offline media nog lang niet optimaal

10-10-2019 (15:55) - Marketing

Een groot deel van de marketeers wereldwijd geeft aan nog niet de juiste balans en synergie te hebben gevonden in de inzet van online en offline media. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar onder senior adverteerder, mediaplanners en uitgevers.
 
Zo worstelt driekwart van de ondervraagden nog steeds met het meten van cross-channel inspanningen. Slechts 7 procent van de ondervraagden zegt alle noodzakelijke data te hebben. En volgens meer dan de helft van de marketeers is de data die wél beschikbaar is, moeilijk te integreren, wat wel nodig is om tot bruikbare inzichten te komen.
 

Media-mix

Uit het Getting Media Right: Marketing in Motion onderzoek blijkt verder dat de kans groot is dat in 2020 wereldwijd aanzienlijk meer geld zal gaan naar digital advertising. Marketeers zoeken naar manieren om hun media-mix te optimaliseren. 84 procent van de marketeers is van plan komend jaar meer te investeren in online video advertising. 70 procent wil meer besteden aan social media en 63 procent zegt meer te gaan uitgeven aan podcasts. Dit staat in scherp contrast met de geplande bestedingen voor printmedia. 70 procent zegt minder te gaan uitgeven aan advertenties in tijdschriften en 66 procent is van plan minder in de krant te gaan adverteren. In Nederland zie je dezelfde tendens, hoewel de schaarste aan online video hier mogelijk een remmende werking op zal hebben.
 

Blinde meetvlekken

Ondanks de verwachtte groei in online advertising, blijft het meten van het effect van digitale ads een uitdaging voor marketeers. ‘Walled gardens’ en andere blinde meetvlekken maken het moeilijk om de cross channel performance goed in kaart te krijgen. Adverteerders weten daardoor vaak niet hoe hun merkcampagnes het over de verschillende kanalen heen doen.
 
Het hele onderzoek kun je hier downloaden

 


Bureaus

Media

Economisch