Adverteerders besteden 2,2 miljard euro aan digital advertising in 2019

Adverteerders besteden 2,2 miljard euro aan digital advertising in 2019

28-05-2020 (11:47) - Marketing

Zoals verwacht is het marktaandeel van digital advertising in 2019 nog verder gestegen. Adverteerders besteden inmiddels jaarlijks 2,2 miljard euro van het marketing budget aan deze vorm van adverteren. Dat blijkt uit de Online Ad Spend Study, die Deloitte in opdracht van IAB Nederland uitvoerde.
 
Voor 2020 zijn de verwachtingen echter een stuk minder positief. Alle respondenten zien dat COVID-19 een negatieve impact heeft op het digitale-marketingbudget. Op basis van de informatie die is verstrekt, verwachten de onderzoekers voor 2020 een daling van de ad spend van gemiddeld 20 procent ten opzichte van 2019.
 

Tien jaar lang digitale groei

Net als in voorgaande jaren heeft digital advertising ook in 2019 traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich gelaten. De tienjarige jubileumeditie van de Online Ad Spend Study toont zelfs een samengestelde jaarlijkse groei over de periode van 2012-2019 van 9,7 procent. Net als in voorgaande jaren is search advertising ook in 2019 de belangrijkste drijver van deze groei. Sinds 2013 zien we jaarlijks al de grote invloed van search binnen het totale online-advertentiebudget, het groeipercentage van dit jaar (+15%) bevestigt dat search een onmisbaar onderdeel is van het advertentiebudget.
 

Acceleratie van traditionele media naar digitaal

Naast een aanhoudende groei van online video (+21%) laat het onderzoeksrapport zien dat de sterke opmars van digitalisering van andere traditionele media zich voortzet. Mede dankzij de toename van het aantal schermen en campagnes groeide DOOH-advertising (Digital Out of Home) in 2019 verder door met 35 procent. Ook binnen de nog traditionele audiomarkt worden stappen gezet richting digital en groeide digital audio in 2019 naar verwachting met 44 procent.
 

COVID-19-impact op de ad spend

Het onderzoeksrapport laat zien dat door COVID-19 de ad-spenddaling met name aan het einde van het eerste kwartaal en het begin van het tweede kwartaal van dit jaar is ingezet. De shock die het virus teweegbracht, zorgde volgens de respondenten ervoor dat campagnes, met name in de travel-, entertainment-/events- en automotive industrie, zijn gepauzeerd of gecanceld. Wendy Pouw, directeur IAB Nederland, over de impact van COVID-19 op de digitale-advertentiemarkt: 'De COVID-19-uitbraak heeft de wereld, het dagelijks leven en onze industrie drastisch beïnvloed. Wat de volledige impact zal zijn, kunnen we nog niet aangeven. Wat we wel weten, is dat een goed overzicht van de situatie vóór COVID-19 essentieel is voor benchmarking, het begrijpen van de impact en routes naar herstel. De Online Ad Spend Study van IAB Nederland is daarin een onmisbaar instrument.'

 


RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Economisch pagina

Economisch