ABN AMRO lanceert goede doelen-tool: Iedereen een Filantroop

11-12-2019 (10:53) - Marketing

"Uit het overgrote deel van de gesprekken die we met onze klanten voeren, blijkt dat zij zich zorgen maken of hun geld wel goed terecht komt. Zij hebben soms ten onrechte het gevoel niks aan de intransparantie van goede doelen te kunnen veranderen of hier geen invloed op te kunnen uitoefenen. Daarnaast blijkt dat mensen niet altijd geven aan het goede doel dat het best past bij interesses en waar zij voor willen staan," zegt Maartje van Aardenne, Specialist Filantropie bij ABN AMRO Mees Pierson.
 
"Na doorvraag blijkt bijvoorbeeld dat iemand jaarlijks geeft aan onderzoek naar kanker, terwijl deze persoon zich eigenlijk zorgen maakt over klimaatverandering. Daarnaast zien we dat onze klanten zich wel verdiepen in de beste investering met hun geld, maar dat onderzoek bij het kiezen voor goede doelen bijna geen aandacht krijgt. Zonde. Vandaar onze oproep: je hoeft niet méér geld te doneren, maar neem eens de tijd om te onderzoeken of je geeft aan het goede doel dat het beste bij je past."
 

Samenwerken voor impactvollere donaties

Om het vinden van een passende match makkelijk te maken, heeft ABN AMRO in een samenwerking met het CBF, Toezichthouder Goede Doelen, een tool ontwikkeld waarmee iedereen hun goede doel kan checken. "De online tool bestaat uit die vragen die wij in ons dagelijks werk het meest tegenkomen," aldus Van Aardenne. Erkende goede doelen krijgen een CBF-Erkenningspaspoort, waarmee ze inzicht geven in hun bestedingen. Op dit moment hebben meer dan 600 goede doelen in Nederland een Goede Doelen Erkenning van het CBF. Van Aardenne: "Nederlanders geven jaarlijks bijna 6 miljard aan goede doelen. Belangrijk dat we met zijn allen zorgen dat dit op de juiste plekken terecht komt."
 

Jonge generatie donateurs wil anders betrokken zijn

Opmerkelijk is nog dat geld doneren voor millennials slechts een klein onderdeel is van een groter geheel. Uit eigen onderzoek van ABN AMRO blijkt dat met name de jonge generatie meer betrokken wil zijn bij de samenleving en vooral zelf iets doen. Zo reizen ze naar Lesbos om te helpen bij de vluchtelingenkampen of zetten zelf een stichting op om iets te doen aan de opwarming van de aarde. Van Aardenne: "In lijn met de mindful keuzes die deze generatie steeds meer maakt, wordt ook het donatiegedrag veel bewuster ingericht. Op die manier wordt door hen naast geld ook hun kennis, netwerk en tijd gedoneerd."
 

Bureaus

Media

Economisch