9 miljoen Nederlanders letten op keurmerk

15-10-2020 (10:28) - Marketing

Keurmerken hebben wel degelijk invloed op de keuze van consumenten. Voor drie op de vijf (63 procent) Nederlanders spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16 procent) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dat blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders. 
 
 
Keurmerken voor het welzijn van dieren zijn het populairst. Meer dan 42 procent van de ondervraagden vindt dit soort keurmerken belangrijk. Eén op de drie vindt keurmerken rondom natuur en milieu (32 procent) en keurmerken voor eerlijke handel (32 procent) belangrijk. Voor zowel keurmerken voor het welzijn van dieren (+5 procent) en natuur en milieu (+5 procent) geldt dat het belang ten opzichte van 2016 is gestegen.
 

Max Havelaar

Van alle keurmerken is Max Havelaar de bekendste. Het keurmerk voor eerlijke handel dat sinds 1988 bestaat is bekend bij 80 procent van de Nederlanders. Ruim zeven op de tien (72 procent) consumenten zijn bekend met het Beter Leven Keurmerk en ruim zes op de tien (63 procent) met het EKO Keurmerk. Voor het Beter Leven Keurmerk geldt dat de naamsbekendheid ten opzichte van 2016 is gestegen met 16 procent. 
 

Keurmerken op vers belangrijkst

De voedselproducten die met een keurmerk gekocht worden zijn veelal verse producten. Vooral van vlees of vis worden vaak de varianten met keurmerk gekocht (62 procent). Dit sluit aan bij het belang van dierenwelzijn onder consumenten. Ook verse groenten en fruit (47 procent) en zuivel (41 procent) zijn populair onder de gekochte keurmerkproducten.
 
 
Foto: Multiscope.nl

 


Bureaus

Media

Economisch