StockApps.com voorspelt wereldwijde daling advertentieuitgaven

15-09-2020 (15:12) - Economisch

De wereldwijde advertentie-uitgaven zouden in 2020 met 4,9 procent kunnen dalen tot 614,73 miljard dollar. Ter vergelijking: 2019 zag een stijging van 6,3 procent en de pre-pandemische voorspelling van eMarketer.com was een groeipercentage van 7,0 procent voor 2020. Dat blijkt uit onderzoeksgegevens gepubliceerd op StockApps.com.
 
Een rapport van het World Advertising Research Center (WARC) voorspelt een nog hogere daling van 8,1 procent tot een bedrag van 563 miljard dollar. Alphabet verliest 12,9 miljard dollar en Facebook 5,3 miljard dollar aan advertentie-inkomsten in 2020. Op basis van een Zenith-studie wordt echter wel een herstel van de advertentiemarkten voorspeld voor 2021: 5,8 procent. Mede omdat het uitgestelde UEFA-kampioenschap en de Olympische Zomerspelen in Tokio beide in 2021 zullen plaatsvinden. 
 
Technische giganten Alphabet en Facebook behoren tot degenen die het meest geraakt worden door de daling van de advertentie-inkomsten. Zo had Facebook de laagste omzetgroei sinds de beursgang in 2012. Alphabet rapporteerde een algemene omzetdaling van 2 procent en een daling van het nettoresultaat met 43 procent. YouTube-advertenties groeiden slechts met 6 procent en de totale advertentie-inkomsten van Google daalden met 8,4 procent.
 
Volgens WARC zou Alphabet in 2020 tot 12,9 miljard dollar aan advertentie-inkomsten kunnen verliezen, terwijl Facebook 5,3 miljard dollar kan verliezen. Het verschil tussen de twee kan te maken hebben met hun advertentiemodellen. Volgens een ander eMarketer-onderzoek was 11 procent van de advertentie-inkomsten van Google in 2019 afkomstig uit de reisindustrie. De inkomsten van Facebook zijn echter gekoppeld aan gaming en e-commerce. Lees het hele artikel met meer onderzoeksresultaten op StockApps.com.

Bureaus

Media

Marketing