Q1 Shopping-index: de impact van AI valt niet meer te ontkennen

14-05-2019 (10:55) - Economisch

Bij het bekijken van de afgelopen negen kwartalen van klikken en aankopen van klanten, was Q1 2019 de eerste keer in de recente geschiedenis dat onderzoeksresultaten over online winkelen niet werden gedomineerd door mobiel. Natuurlijk blijft mobiel een belangrijke motor voor commerciële groei en innovatie, maar onze Q1-gegevens volgden opwindend nieuw shoppergedrag over bezoekduur, kunstmatige intelligentie (AI), sportkleding en nog veel meer.

 
Dit kwartaal groeide het verkeer naar de e-commercesites van retailers minder hard dan normaal en nam de bezoekduur af, maar de verkoop steeg. In tegenstelling tot de verkeersgroei van 10% die we tijdens het vakantieseizoen van 2018 zagen, steeg het online verkeer in het eerste kwartaal met slechts 2%.
 
Tegelijkertijd nam de gemiddelde bezoekduur met meer dan 30% af, van gemiddeld 6 minuten en 30 seconden in 2014 naar 4 minuten en 12 seconden in 2019.
 
“Klanten hebben steeds minder tijd en zijn snel afgeleid, reden te meer voor retailers om hun site te optimaliseren zodat mensen sneller vinden wat ze zoeken. De inhoud die je weergeeft moet meteen de juiste zijn. Kunstmatige intelligentie (AI) maakt dit mogelijk”, aldus Nick Botter - Industry CTO Retail EMEA bij Salesforce. De onderzoeksresultaten laten zien dat de retailers hierin geslaagd zijn, er wordt minder tijd op een site besteed en er wordt meer geld uitgegeven. De digitale omzet groeide 12% jaar-op-jaar, doordat consumenten per bezoek 10% meer uitgeven - een waarde die we 'shopper spend' noemen. Sterker nog, een hogere winkelbesteding was de belangrijkste reden voor groei van de digitale handel in het eerste kwartaal van dit jaar.
 
Dus wat zat er achter die toegenomen ‘shopper spend’ in het eerste kwartaal? Intelligente, AI-aangedreven productaanbevelingen van Salesforce Einstein. Uit onze gegevens blijkt dat 16% van de klanten wereldwijd in aanraking kwam met deze productaanbevelingen en degenen die de aanbevelingen opvolgden, besteedden 26% meer.
 
Een groeiend aantal retailers omarmt AI gedurende de hele levenscyclus van de klant met uitstekende resultaten. Gepersonaliseerde productaanbevelingen zijn een essentieel onderdeel van een intelligente online winkelervaring en veel retailers bouwen aan dat succes om ook op andere gebieden kennis over AI te ontwikkelen, zoals klantenservice.
 

Sportkleding swordt een premium-categorie

We hebben allemaal de grote groei van de categorie 'athleisure' in ons dagelijks leven waargenomen. Veel retailers en merken die normaal gesproken niet in de sportkledinghoek zitten, beginnen aan hun eigen lijn van sportieve vrijetijdskleding. Zo lanceerde modemerk Tommy Hilfiger dit jaar bijvoorbeeld zijn eigen Tommy Sport collectie.
 
Shopping-indexgegevens bevestigen de opkomst van deze categorie. Sportkleding was de best presterende groep in het eerste kwartaal, met een omzetgroei van 18%, ondanks een algemene daling van het aantal bezoekers. Door nog dieper in die cijfers te duiken, zagen we een gestage toename van de gemiddelde verkoopprijs op sportkleding met bijna 20% sinds Q1 2013.
 
Deze bevindingen vallen samen met een bredere trend dat consumenten meer bereid zijn om te betalen voor trendy, hoogwaardige sportkleding, zoals Nike en Lululemon. Naarmate de categorie aantrekkelijker wordt, passen detailhandelaren gestaag hogere prijzen toe - en klanten zijn bereid om te betalen.
 

Brexit-implicaties?

De politieke implicaties van de Brexit kunnen nog steeds onzeker zijn, maar het is mogelijk dat de economische gevolgen al in gang zijn gezet in e-commerce. De groei van de handel in het Verenigd Koninkrijk stagneerde; dit jaar was de groei nog geen 0,5%, terwijl het jaar ervoor de verkopen nog met 4% waren gestegen. Deze gegevens suggereren dat economische onzekerheid in het Verenigd Koninkrijk kan leiden tot een lager consumentenvertrouwen en minder aankopen.
 

Nieuwe categorieën toegevoegd aan onze analyse

Het Shopping Index-team is voortdurend bezig met het ontwikkelen van onze dataset om nieuwe dimensies te introduceren en onze dekking van de detailhandel uit te breiden. Voor het eerste kwartaal van 2019 hebben we een nieuwe categorie - schoeisel- toegevoegd die een groot aantal wereldwijde schoenenmerken vertegenwoordigt. De schoenen gaan goed van start, met een groei van 17% ten opzichte van Q1 2017.
 
Daarnaast breiden we onze geografische inzichten verder uit naar Europa door de onlinehandel in Spanje te omvatten, die in het eerste kwartaal met een zeer gezonde 22% groeide. We breiden onze dekking het hele jaar door uit met nieuwe statistieken en geografische gebieden om ongeëvenaarde inzichten en analyses te kunnen bieden, dus houd ons in de gaten voor verdere verbeteringen.
 
Bekijk voor meer data-gedreven inzichten de Q1 Shopping Index, waarin het koopgedrag van meer dan 500 miljoen consumenten over de hele wereld geanalyseerd wordt, met een focus op belangrijke markten: VS, Canada, VK, Duitsland, Frankrijk, Australië / Nieuw-Zeeland, Spanje en de Scandinavische landen. Deze reeks benchmarks biedt een diep inzicht in de laatste negen kwartalen en de huidige staat van digitale commercie.

Bureaus

Media

Marketing