Omzet webshops groeit ook door Corona

Omzet webshops groeit ook door Corona

01-05-2020 (14:08) - Economisch

De omzet van webshops stijgt dit jaar waarschijnlijk gemiddeld met 12%. Maar Corona is op dit gebied ook al goed voor een stijging van maar liefst 8%. Sinds het begin van de Corona-crisis is de toename van online aankopen dramatisch gestegen. Dit is een rechtstreeks uitvloeisel van de maatregelen die genomen zijn door de overheid.
 
Thuisblijven betekent immers niet meer de stad zomaar in kunnen. Helaas geldt ook hier: voor de één zijn dood, is voor de ander zijn brood. Want waar de webshops het goed doen, zijn er genoeg winkeliers die het nu heel moeilijk hebben.
 

Online aankopen

Waar je vroeger een fauteuil industrieel niet zomaar even online kocht, doe je dit nu gewoon wel. Mensen zijn gewend geraakt om niet eerst het product in levenden lijve te kunnen zien. Doordat de meeste mensen al gewend zijn om artikelen in webshops te kopen, is het vrij eenvoudig te verklaren dat ze dit nu massaal doen omdat je nu eenmaal thuisblijven niet kunt combineren met het winkelcentrum ingaan. Daarbij zijn veel mensen juist nu graag met andere zaken bezig en hebben hier spullen voor nodig. Het opknappen van het huis, de tuin of gewoon eens lekker nieuwe meubels uitzoeken: er is eindelijk tijd voor. Daarnaast zijn er misschien ook wel mensen die nu minder geld uitgeven omdat veel dingen gesloten of afgelast zijn en zo kunnen zij zich deze uitgaven nu op andere gebieden veroorloven.
 

Groei webshops

Dat bedrijven als Bol.com, Coolblue of Amazon groeien in deze tijd is niet verwonderlijk. Maar een andere grote stijger is AH. Daaruit is natuurlijk op te maken dat mensen inderdaad liever veilig thuisblijven en zelfs hun dagelijkse boodschappen nu liever online doen. Met een stijging in maart van maar liefst 15% ten opzichte van een maand ervoor is duidelijk dat dit alles met de Corona-crisis te maken heeft.
 

RSS feed van de Bureaus pagina

Bureaus

RSS feed van de Media pagina

Media

RSS feed van de Marketing pagina

Marketing