Nederlanders loyaler aan lokale winkelier sinds lockdown

07-07-2020 (10:58) - Economisch

Nederlanders gaan sinds de intelligente lockdown vaker naar lokale winkels zoals bakkers en groentewinkels en restaurants. Deze trend zal ook na de versoepelingen aanhouden. Dat blijkt uit onderzoek van Mastercard.
 
53 procent van de Nederlandse shoppers zegt sinds de intelligente lockdown bewust geld uit te geven in lokale winkels om de gemeenschap te ondersteunen en een kwart (24 procent) geeft aan nieuwe winkels in hun buurt te hebben ontdekt. Maar liefst 60 procent zegt daarnaast van plan te zijn lokaal te blijven winkelen, zelfs als alle maatregelen zijn opgeheven.
 

Groter gemeenschapsgevoel

Bijna de helft van de Nederlanders (48 procent) geeft aan dat ze zich de afgelopen maanden meer bewust zijn geworden van mensen in nood en 42 procent geeft aan een groter gemeenschapsgevoel te hebben. Dit uit zich ook in het vaker gedag zeggen van onze buren (23 procent) en het kennen van lokale winkeliers bij naam (22 procent).
 

Kappers en eetcafés gemist

Drie op de tien (31 procent) zegt dat ze hun plaatselijke eetcafé hebben gemist en nog eens 31 procent zegt in de toekomst meer lokaal te gaan eten en drinken om lokale horeca te helpen herstellen. Andere lokale ondernemingen die naar verwachting een opleving na de intelligente lockdown zullen meemaken, zijn onder meer kappers. Meer dan de helft van de Nederlanders (52 procent) geeft aan liever naar de plaatselijke kapper te gaan in plaats van zich te laten knippen door familie of vrienden of zelf aan de slag te gaan.
 

Top 10 lokale winkels die vaker bezocht worden

1. Bakkerijen
2. Lokale restaurants
3. Groentewinkels
4. Bouwmarkten
5. Slagers
6. Kringloopwinkels
7. Kappers
8. Lokale cafés
9. Kaaswinkels
10. Kledingwinkels 

Bureaus

Media

Marketing