Nederland koploper in betalen met wearables

28-11-2019 (10:09) - Economisch

Nederland is koploper op het gebied van betalen met wearables zoals ringen, armbanden en smartwatches. Maar liefst een derde (33 procent) van alle wearabletransacties in Europa in 2019 is gedaan in Nederland.
 
Dat blijkt uit onderzoek van Mastercard naar wearabletransacties in het afgelopen jaar. Het Verenigd Koninkrijk volgt met 18 procent van de transacties, dan Zwitserland (8 procent) en Rusland (7 procent). Ten opzichte van een jaar eerder is het aantal wearabletransacties maar liefst verachtvoudigd. Het gaat hierbij om zowel actieve wearables (met batterij) als passieve wearables (zonder batterij), zoals armbanden, ringen en traditionele horloges.
 

Wereldwijd

Ook wereldwijd gezien behoort Nederland tot de landen met de meeste wearabletransacties. Alleen in Australië werden meer wearabletransacties gedaan. Buiten Australië en de Verenigde Staten (8e plaats) zijn alle landen van de globale top 10 Europees. Het gebruik van wearabletransacties laat bovendien een sterke groei zien in Europa. Zo was het totale aantal transacties in het afgelopen jaar bijna 20 keer hoger dan in Noord-Amerika.
 

Top 10 Europese landen in wearabletransacties

1.      Nederland
2.      Verenigd Koninkrijk
3.      Zwitserland
4.      Rusland
5.      Polen
6.      Zweden
7.      Tsjechië
8.      Finland
9.      Duitsland
10.    Oekraïne
 

Modeaccessoires

Modemerken spelen ook in op de nieuwste trend in de markt: de ontwikkeling van wearables die niet meer alleen functioneel zijn, maar ook gezien worden als modeaccessoires. Zo draagt 1 op de 5 volwassenen een smartwatch of fitnesstracker. Naar verwachting heeft de markt voor wearabletechnologie tegen 2020 wereldwijd een waarde van 30 miljard euro. Bovendien bieden betaalfuncties van wearables een snel en gemakkelijk betaalproces via contactloos betalen.
 

Contactloos is gamechanger

Overal waar contactloze betalingen worden geaccepteerd, kunnen consumenten wearables gebruiken. Contactloze betalingen hebben zich bewezen als internationale game-changer die met name in Europa aan populariteit wint. De adoptie van contactloze betalingen is dan ook nog steeds stijgende; 61 procent van alle Europese transacties in winkels is contactloos, een toename van 23 procent sinds het begin van 2018. De acceptatie van contactloze betalingen in retail is ook enorm toegenomen, van 42 procent naar 70 procent in diezelfde periode. Deze sterke acceptatie maakt de weg vrij voor betalingen via wearables.
 

Passieve en actieve wearables

Een wearable, bijvoorbeeld een ring, armband of smartwatch beschikt over Near-Field Communication (NFC). Zodra je het linkt aan je betaalpas of creditcard, kun je er op dezelfde manier contactloos mee betalen. Er zijn ‘passieve’ en ‘actieve’ wearables. Een passieve wearable, zoals een ring, beschikt niet over een batterij. Met deze wearable keur je de transactie goed via een pincode, net zoals je gewend bent met je betaalkaart. Actieve wearables, zoals een smartwatch, beschikken wel over een batterij. Met actieve wearables kun je de pincode op de wearable zelf invoeren en de betaling afronden op dezelfde manier als contactloos betalen.

 


Bureaus

Media

Marketing