Groei FMCG in Europa afgeremd

17-03-2019 (15:23) - Economisch

Het bedrag dat Europeanen betaalden voor dagelijkse boodschappen (uitgaande van de breedst mogelijke winkelmand van productcategorieën die voortdurend door Nielsen worden gevolgd) steeg met +2,3% in Q4 2018, een relatief kleinere stijging in vergelijking met +3,8% in Q3 2018. 


Meerdere factoren wijzen op een vertraging van de economie in grote Europese landen, vooral in het vierde kwartaal van 2018, wat leidt tot een nominale FMCG-groei van +3,1% MAT TY, wat precies overeenkomt met de groeicijfers van het jaar 2017. De volumegroei in het vierde kwartaal van 2018 is negatief (-0,4%). Het is daarmee de laagste volumegroei sinds het eerste kwartaal van 2017 (-0,5%).


minder promoties discounters

"De totale uitgaven in Europa zijn beïnvloed door de vertraging in grote economieën zoals Duitsland en Italië, samen met de tragere consumptie van consumenten in landen zoals het Verenigd Koninkrijk", vertelde Pedro Lima, Managing Director Nielsen Benelux. "Terwijl het vorige kwartaal een positieve opleving van de groeicijfers liet zien, is de groei in het vierde kwartaal afgenomen. Volgens de Nielsen-studie vertraagde de groei van de discounters in West-Europa ook tot +2% en is deze nu gelijk aan die van supermarkten of hypermarkten. De omzet van FMCG wordt beïnvloed door minder promoties van discounters en een vertraging van de verkoop van convenience stores, die in FMCG als groeiaanjagers worden gezien," zegt  Lima.


Ondanks enkele stijgende trends in de nominale groeiwaarde in het eerste en derde kwartaal van 2018 (respectievelijk +3,9% en +3,8%), is dit jaar over het geheel genomen  (+3,1%) gedempt door de groeicijfers van het vierde kwartaal - als gevolg van de voorzichtige consumenten die minder FMCG-uitgaven hebben gedaan en 0,4% minder items hebben gekocht. Wel hebben consumenten 2,7% meer per item betaald dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

verhoudingen

Turkije laat nog steeds de hoogste jaar-op-jaar groei van de ontvangsten op de kassa's zien (+24,2%). Maar dat is mede als gevolg van de inflatie, en er is een daling van de volumegroei (-2.7%). Andere landen met hoge groeicijfers zijn Hongarije, Polen, Noorwegen en Zweden (respectievelijk +5,5%, +4,3%, +2,7%, +2,5% en +2,2%). Anderzijds kende Zwitserland (-0,4%) de kleinste groei. Nederland staat op de 9e plaats van de 28 landen. 

 
Spanje had de hoogste groei (+2,2%) van de vijf grote West-Europese markten, gevolgd door Italië en het Verenigd Koninkrijk (respectievelijk 1,4% en 0,8%), terwijl Duitsland de laagste groei van deze groep kende met een nulgroei.
 
Lezen als: Europa's nominale groei van 2,3% weerspiegelt een stijging van 2,7% van de betaalde prijzen en een daling van het volume met 0,4%. 
 

In vergelijking met het Europese gemiddelde stegen de prijzen in Nederland met 2,3%, terwijl de volumes daalden -0,5%. De totale uitgaven van de FMCG-market – of wat de industrie fast moving consumer goods noemt  - namen met met 1,7% toe.
 

veerkracht

"Hier in Nederland, na een piek in het derde kwartaal, kromp het volume van de FMCG-verkopen in het vierde kwartaal weer licht en eindigde de laatste 12 maanden met een vlakke volumegroei. Wat interessant is om te zien is echter dat de omzet in de tweede helft van 2018 gemiddeld met +0,6% is gegroeid - een positieve groeitrend die veerkracht aantoont die we niet zien in andere landen zoals Duitsland en Frankrijk", aldus Lima.  
 
 
 

Bureaus

Media

Marketing