Bezorgkosten belangrijke reden om toch in-store te shoppen

25-04-2019 (09:38) - Economisch

Hoewel shoppen steeds meer online gebeurt, zijn Nederlandse consumenten nog niet op de fysieke winkels uitgekeken. Zo willen ze graag een product met eigen ogen kunnen zien voor ze het kopen. Daarnaast vinden consumenten in-store shoppen vaak plezieriger. Dat blijkt uit het jaarlijkse FutureBuy onderzoek, waarin onderzoeksbureau GfK consumenten vraagt naar hun online en offline koopgedrag.


Dit jaar geven voor het eerst meer mensen aan dat de voorkeur om een product in het echt te zien een reden is om niet online te kopen. Bovendien zijn bezorgkosten een steeds groter knelpunt voor webwinkels. In 2018 vond 40 procent van de ondervraagden dat een reden om iets niet online te bestellen, 6 procentpunt meer dan in 2015.


Een grote meerderheid van 87 procent geeft aan dat gratis bezorging een belangrijke reden is om in het komende jaar meer online aankopen te gaan doen. De zorg om beveiliging van persoonsgegevens blijft stabiel. Sinds 2015 is dit voor 40 procent van de ondervraagden een reden om niet online te kopen. 


in heel europa

Over heel Europa genomen geven de meeste consumenten, 46 procent, aan dat de bezorgkosten van een aankoop de reden is om iets niet online te kopen. Respondenten uit andere landen noemen het plezier van in-store shoppen dan weer minder vaak als reden dan Nederlanders. 


Stefan Peters, Consumer Insights and Marketing Effectiveness Lead bij GfK Nederland: 'Wat we zien is een steeds duidelijker onderscheid in wat consumenten van de verschillende kanalen willen. Fysieke winkels moeten zich richten op het verleiden van shoppers met displays waar ze producten kunnen voelen en ervaren, met een prettige, behulpzame in-store ervaring. Online winkels zouden moeten investeren in gratis, of in ieder geval geoptimaliseerde, bezorgopties voor hun klanten.'
 


Bureaus

Media

Marketing