Chuck Studio's breidt uit met Food Creatie

02-11-2018 (16:11) - Creatie

Chuck Studios is specialist in het maken van beeld voor food en beverages-merken. Chuck Studios wordt steeds vaker door adverteerders rechtstreeks benaderd met de vraag een marketingconcept rondom hun product te maken. Er is dus behoefte aan een gespecialiseerde concepting partij die food snapt. Daarin gaat Chuck Studio's nu voorzien.


keikarde belofte

Ellen Gaedtgens, eigenaar en executive producer: ‘Foodklanten voelen zich bij ons op hun gemak. Wij snappen als geen ander hun product en hoe je het in beeld brengt. Dáár komen onze opdrachtgevers voor en het is begrijpelijk dat ze ons steeds vaker vragen om conceptontwikkeling. Bij ons staat hun product in de schijnwerpers. Na de zoveelste aanvraag voor conceptcreatie ging de kogel door de kerk. En nu voeren we campagne: Chuck Studios. Where food goes to get famous. Dat is een keiharde belofte aan de makers van food en beverages, retailers en food-gerelateerde merken.’


Het team van Chuck Studios bestaat uit makers: fotografen, regisseurs, producers en sfx-mensen. Chuck Studios heeft hechte banden met ervaren freelance reclamecreatieven en strategen die graag willen aansluiten. Aan creatief concepting-talent geen gebrek dus.


tailormade team

Olaf van Gerwen, eigenaar en food regisseur: ‘De klassieke driehoeksrelatie tussen klant, reclamebureau en productiemaatschappij is niet meer zaligmakend. Veel bureaus produceren zelf en klanten huren creatieven in: elke denkbare vorm van samenwerking is mogelijk. Er zijn enorm veel getalenteerde freelance strategen, creatieven en projectmanagers die hun kennis en ervaring graag beschikbaar stellen om mooi en effectief werk te maken. Wij zijn van oudsher gewend een tailormade team samen te stellen per project. En zoals je een filmcrew kunt samenstellen uit getalenteerde freelancers, kan dat ook heel goed met een creatief team. We kiezen bij voorkeur voor langer lopende samenwerkingen tussen merk en creatieven, zodat we elkaar niet telkens de merktaal en do’s en don’ts hoeven uit te leggen en er consistentie in het werk ontstaat. En wij hebben de makers vanaf moment één aan tafel zitten: de mensen die weten wat er wel en niet kan, en voor welk budget.’


randvoorwaarde

Van Gerwen vervolgt: ‘We zien dat bedenkers en zelfs marketeers soms denken dat de missie geslaagd is als het beeld er heerlijk uit ziet. Ik vind “heerlijk” een randvoorwaarde: als food er niet goed uit ziet, doe je het allemaal voor niks. Maar dat is niet genoeg: het werk moet ook onderscheidend zijn voor het merk. Wij denken het verschil te kunnen maken door het concept terug in food porn te stoppen.’


internationale plannen

Ook heeft het team internationale plannen. De werkwijze die hier in Nederland veel tractie vindt zal in andere regio’s net zo goed werken.  Van Gerwen: ‘Ik draai als regisseur food over de hele wereld en zie overal nieuwe samenwerkingsvormen ontstaan. Wij denken dat de foodklant gebaat is bij een gespecialiseerd kwaliteitslabel voor foodfilm, foodphoto en foodcreative. De adverteerder voelt zich bij ons senang dus met de groei komt het wel goed. Wij denken dat dit model overal inzetbaar is; in een aantal landen voeren we daar gesprekken over. Ons doel is om binnen vijf jaar op vijf continenten een Chuck Studios te hebben draaien.