2Basics initieert en begeleidt Amerikaanse bloedbankcampagne

2Basics initieert en begeleidt Amerikaanse bloedbankcampagne

14-06-2019 (10:43) - Creatie

Vandaag viert de wereld de vijftiende editie van World Blood Donor Day. Voor het Nederlandse 2Basics Marketing & Sports is het een speciale editie want het bureau lanceert vandaag het partnership tussen Blood Centers of America, verantwoordelijk voor 40% van de Amerikaanse bloedvoorziening, en wereldtop esports organisatie Team Liquid, van onder andere de Nederlandse co-owner Victor Goossens. 
 
2Basics verraste vorige jaar al door, samen met Sanquin, een partnership aan te gaan met game-ontwikkelaar Riot Games. Via de #myfirstblood campagne werden Nederlandse fans van de game League of Legends opgeroepen om bloeddonor te worden. In ruil voor hun bloedtest ontvingen zij een ingame skin, die zij konden gebruiken in de game. In een half jaar tijd meldden ruim 5.500 jongeren zich aan, waarvan inmiddels ruim 3.600 hun bloed hebben laten testen.
 

‘Heal for Real’ 

Door het succes van de Nederlandse campagne werd 2Basics benaderd door Blood Centers of America (BCA). Onder deze organisatie vallen 52 onafhankelijke bloedcentra, wat betekent dat BCA het grootste bloedleveringsnetwerk van de Verenigde staten is. BCA en haar members zijn verantwoordelijk voor 40% van de totale Amerikaanse bloedvoorraad. Ook in de Verenigde Staten is het voor bloedbanken niet eenvoudig om jongeren te bereiken en te activeren tot bloeddonorschap. Een partnership met Team Liquid, één van ’s-werelds meest populaire esports teams, moet daar verandering in gaan brengen. Onder de campagnenaam ‘Heal for Real’ gaan beide organisaties op zoek naar een nieuwe generatie bloeddonoren.
 
Victor Goossens: ‘Maatschappelijke betrokkenheid is ontzettend belangrijk voor Team Liquid. Hoe meer groei wij doormaken, hoe meer we ook kunnen betekenen voor goede doelen en maatschappelijke projecten om ons heen. Het tekort van bloeddonaties is iets wat wij echt alleen als samenleving kunnen oplossen. Daarom past dit doel zo goed bij ons. De campagne van 2Basics met Sanquin was briljant opgezet en de kennis die hierbij is op gedaan door 2Basics vormt een sterke basis voor onze samenwerking met BCA’. 
 
Ruben Houkes (CEO 2Basics) over de Amerikaanse opdracht en het partnership: “Voor ons als Haarlems bureau is het natuurlijk erg bijzonder om twee van deze grote organisaties samen te brengen in de Amerikaanse markt. Met als doel gezamenlijk zoveel mogelijk mensen te mobiliseren als bloed donor. 
Team Liquid is in de esports wereld te vergelijken met FC Barcelona in voetbal. Ze zijn Amerikaans- en wereldkampioen in meerdere games, winnen miljoenen aan prijzengeld, hebben legio influencers in hun team en zijn altijd al maatschappelijk bezig.  De samenwerking is uniek en bijzonder en wij zijn er van overtuigd dat wij veel impact gaan scoren”.