Willen we views of willen we resultaat?

10-12-2018 (07:00) - Column

Spanningsbogen worden korter, het aanbod van content alleen maar groter. Er is een heuse ‘attention war’ gaande.


Toen ik in 2013 mijn - toen nog - eenmanszaak in online video begon, moest ik merken overtuigen dat online video de toekomst was. Nu, vijf jaar later, wil iedereen online video: de marketingafdeling, maar ook HR en zelfs de legal-afdeling. De grootste aanbieder van online video, YouTube, groeit nog altijd. Iedere dag(!) wordt er inmiddels wereldwijd 180 miljoen uur naar YouTube content gekeken.


Met een overvloed aan content lijkt het als maker misschien bijna onmogelijk om je beoogde doelgroep nog te bereiken: de fake prank van een bekende YouTuber (productiebudget: 0,- euro) scoort binnen een paar uur, louter kijkend naar aantal kijken views, beter dan een inhoudelijke documentaire van VICE (productiebudget: 100.000 euro?). Moeten we met z’n allen onze standaard verlagen om op te vallen in dit ‘mediageweld’? Is er in deze wereld vol afleiding geen plaats voor een goed opgebouwd narratief?


Ik denk het niet. Ik geloof van niet.


Er ligt voor merken, bureaus en zenders mét een budget een enorme kans als het gaat om kwalitatieve content. Deze organisaties hebben, in tegenstelling tot veel andere individuele YouTubers, de mogelijkheid om verhalen die nog niet eerder verteld zijn, te vertellen. Juist zij hebben de mogelijkheid om de wereld van de kijker te vergroten, hem of haar te entertainen óf te inspireren.


Het gaat om je kop boven het maaiveld durven uitsteken. Anders zijn dan de rest.


Een goed voorbeeld is de serie ‘D TOUR’, die we in 2016/2017 samen met Discovery Channel hebben gemaakt. In de 28 afleveringen tellende serie volgden we de ongeoefende fietser Bas op zijn fietsreis van Amsterdam naar China. In die 28 afleveringen zagen we niet alleen het landschap veranderen, maar ook Bas. Nieuwe culturen, de gemakken én ongemakken, alles was te zien. Een format dat perfect past bij een zender waarvan slogan ‘Make Your World Bigger’ is. De authenticiteit straalde er vanaf.


D TOUR scoorde wellicht geen miljoenen views zoals ons programma ZWIJGRECHT voor RTL’s Concentrate Bold waarin we koppeltjes aan een leugendetector legden, maar het programma wist wél zonder een euro mediabudget 8.000 terugkerende abonnees te creëren. Bas was te gast in programma’s van RTL en werd tijdens zijn reis regelmatig gebeld door Mattie & Wietze?—?toen nog bij elkaar.


Toch maakte de serie rondom Bas - met terugkerende fans die aan zijn lippen hingen - meer échte impact dan de 6.000.000 views op de afleveringen van ZWIJGRECHT. Een serie waar ik overigens ook heel trots op ben: het is het enige werk dat mijn broertje én al zijn vriendjes van gemiddeld 13, van me kent.


Wat ik probeer te zeggen is: laten we ons alsjeblieft niet blindstaren op views. Óf op resultaten uit een meting die niet bedoeld is voor long-form (branded) content. Millennials zijn inmiddels in de dertig en snacky, snappy of cheeky content alléén is voor hen zeker niet voldoening gevend.


Laten we niet bang zijn voor ‘mediageweld’, maar ons hart volgen, want daar worden we volgens mij uiteindelijk allemaal gelukkig van.

Deniz Alkaç
Bruut Amsterdam

 
Fotografie: Henk-Jan Winkelmaat