Premium column

06-11-2018 (14:00) - Column

Het heerst, woordeninflatie. En als er 1 woord aan inflatie onderhevig is, dan is het wel het woord premium. Tot mijn grote spijt, want ik hou van het woord. Er zit zoveel in. Liefde, kwaliteit, overdadige gedrevenheid om het net iets beter te maken dan een andere fabrikant en vooral geeft premium een heel prettig gevoel. Het voelt goed om een BMW te kopen uit de Premium Selection. Of om premium underwear te dragen van Noshirt. Dus: een wereldwoord dat premium. Maar wat gebeurt er, zoals wel vaker, het woord wordt vaker misbruikt dan gebruikt. #metoo premium. 


We hebben inmiddels promotiebureaus met premium mensen, BMW heeft ook premium voordeel en mijn sportschool noemt zichzelf een premium health club. Dit terwijl niet ik, maar vooral de schimmels in de douches elke week groter en sterker worden. 


Vandaar een oproep: wil iedereen stoppen met het willekeurig opplakken van het woord premium? Gewoon een klein beetje doorzoeken bij het positioneringsvraagstuk, doorvragen in de briefingsessie of om extra tijd vragen als je er niet uit komt. Op dit moment lijkt premium de oplossing voor alles, maar geloof mij, als iedereen het woord blijft misbruiken, wordt premium inferieur. Dan wordt premium het nieuwe ambachtelijk. Laat dit niet gebeuren lieve collega’s. Laten we samen het woord redden en vanaf nu het woord alleen nog gebruiken als het heus waar is. Als onze klant echt een product of dienst heeft waarvan we kunnen stellen dat de kwaliteit dik boven dat van de markt ligt, alsmede de prijs. 


Als we dat doen, wordt het weer een eer als we iemand het predikaat premium geven. Dan gaan fabrikanten weer meer hun best doen en worden consumenten minder vaak bedonderd. We hebben het in onze handen of eigenlijk in onze (vermoedelijk premium) pen. 

Arjan Ribbe
HUNT. Brand Performance Agency