Een goed verhaal is niet van jou.

16-05-2019 (10:45) - Column

Iedereen boven de 30 weet hoe belangrijk een goed verhaal is. Ze zijn er groot mee geworden en trekken bij elke gelegenheid de marsmellows uit de kast. Maar er is een hele generatie die in slaap valt bij de beste verhalen. Hoe vertel je een verhaal aan iemand met een attentiespan van maximaal 3 seconden? 
 
Storytelling blijkt al eeuwen een effectieve manier om informatie en data over te brengen, emoties te triggeren en mensen te betrekken bij uiteenlopende (soms ingewikkelde) onderwerpen. Voor merken leuk om zichzelf steeds opnieuw uit te vinden met een luchtballon, maar voor grote en soms complexe organisaties elke keer weer een uitdaging om relevant te blijven en aansluiting te vinden bij de organisatie en jongere doelgroepen. Gelukkig vindt iedereen zichzelf een storyteller, dat zou het makkelijk moeten maken, toch? Ik geloof dat de oeroude vorm van storytelling z’n beste tijd heeft gehad en dat het tijd is voor een nieuwe aanpak.
 
Verhalen die mensen interesseren zijn in elke tijdsgeest te plaatsen. Dit komt omdat de afzender geen eigenaar is. Een goed verhaal creëert een open platform waar doelgroepen onderdeel van kunnen zijn, zich bij kunnen aansluiten, omdat het over hen gaat of dingen die hen aan gaan. Hier moet je je een beetje egoloos voor instellen als organisatie en vereist ook een ander ontwikkelingstraject. Een goed verhaal wordt van binnenuit gevoerd en gaat tegelijkertijd niet per se over jouw organisatie. Staat dit haaks op elkaar? Ik geloof dat dit precies de sweet spot is waar relevante verhalen ontstaan. 
 

Ontwikkel een vervoermiddel

Gek genoeg is hét verhaal ook niet per se het belangrijkste, maar de manier waarop je het vertelt wel. Dan heb ik het niet alleen over de tone of voice, maar veel meer over het format waarin we het gieten. De beste verhalen kunnen binnen enkele seconden je aandacht vangen, zonder dat je het hele verhaal kent. Om mensen in vervoering te brengen heb je een middel nodig. Een drager die het makkelijk maakt om in te stappen. Daarom werken actuele onderzoeken als basis zo goed, die haken in op dingen van nu en luisteren heel nauw naar de omgeving. Pakkende voorbeelden van storytelling geven mensen iets nieuws mee waardoor onderwerpen ineens opnieuw gewaardeerd kunnen worden. Goed luisteren is misschien nog wel belangrijker dan je eigen verhaal willen vertellen. Een professional storyteller? Die weet wanneer hij z’n mond moet houden. 
 
 
Seema Sharma
creatief directeur Edelman Amsterdam