De voorlopers in de strijd tegen Covid-19 geven de geneesmiddelensector een gezicht

De voorlopers in de strijd tegen Covid-19 geven de geneesmiddelensector een gezicht

20-06-2020 (19:53) - Column

De geneesmiddelensector vormt de voorhoede in de strijd tegen Covid-19 bij het faciliteren van testen, het beschikbaar stellen van apparatuur en het ontwikkelen van een vaccin. Hoe tonen ze leiderschap en pakken zij dit momentum om hun reputatie te verbeteren en de geneesmiddelensector een gezicht te geven?
 
Al lange tijd bestaat er wantrouwen richting de sector. Er is onduidelijkheid over hoe het geneesmiddelensysteem werkt, wat innovatieve geneesmiddelen zijn, wat de rol (en belangen) van verschillende partijen in de zorgmarkt is, en op welke manier ze die invullen, blijkt uit recent onderzoek van OPRG.
 
De pandemie biedt de branche de kans om nu én in de toekomst te laten zien dat ze er daadwerkelijk is om mensenlevens te redden. Een analyse.
 

Zichtbaar in het publieke debat

Farmaceuten en medischetechnologiebedrijven zijn tijdens deze crisis volop zichtbaar in het publieke debat. Het begon met de kritische noot aan het adres van Roche over het beschikbaar stellen van testmaterialen, waarvoor Roche-directeur Esther de Rooij zich bij Jinek in een debat met PvdA-leider Lodewijk Asscher moest verantwoorden. Philips-CEO Frans van Houten besprak in Op1 hoe het bedrijf de eerste levering van beademingsapparaten en patiëntbewakingssystemen uit Amerika aan de Nederlandse overheid verzorgde. Bij de aankondiging van de wereldwijde ontwikkeling van een werkend vaccin tegen het coronavirus door de farmaceutische sector trad professor virologie Hanneke Schuitemaker werkzaam bij de Leidse farmaceut Janssen, onder andere in Nieuwsuur, veelvuldig op de voorgrond. Tot slot sprak Gerard Schouw, directeur van de Vereniging van Innovatieve Geneesmiddelen, namens de branche recent in Buitenhof over de rol van geneesmiddelenbedrijven in tijden van corona.

Compliment voor het lef dat deze leiders tonen door in de spotlights hun verhaal uit te dragen, met daarbij het menselijke aspect achter de organisatie te tonen.
 

Samen opereren zonder winstoogmerk

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zijn wereldwijd zeventig vaccins tegen het nieuwe coronavirus in ontwikkeling. Opvallend daarbij zijn de nieuw ontstane partnerschappen en krachtenbundelingen, ook zonder winstoogmerk voor de duur van deze pandemie.
Laten we hopen dat deze samenwerkingen een belangrijke schakel zijn in de strijd tegen pandemieën, nu én in de toekomst. Winstoogmerk mag niet de enige reden zijn om massaal te investeren in een levensreddend middel of techniek.
 

Grenzen binnen gezondheidszorg verleggen

Dankzij gebundelde krachten is het ontwikkelingsproces van een vaccin tegen Covid-19 al in een vergevorderd stadium. Het volledige ontwikkeltraject van een geneesmiddel, inclusief onderzoek naar veiligheid, effectiviteit en markttoelating, duurt normaal vele jaren. Daarom levert de sector een topprestatie indien het eerste vaccin nog dit jaar op de markt daadwerkelijk wordt verwacht. Dit pleit ervoor dat de ontstane saamhorigheid tijdens deze pandemie tussen zorg en bedrijfsleven oprecht wordt voortgezet.
 

Ook na de pandemie van belang

Welke communicatietactieken zouden farmaceuten en medische technologiebedrijven ook na deze pandemie moeten blijven beoefenen?

1. Neem deel aan het publieke debat met een menselijke toon. Neem een voorbeeld aan specialisten, artsen en verpleegkundigen die uit de anonimiteit stapten om ons kwetsbaar, eerlijk, oprecht en open te woord te staan. En daarbij het eigen belang niet voorop stelden of het eigen onvermogen verhulden.

2. Houd de samenwerkingen vast, ook in externe communicatie. Als ketenpartners en branchegenoten samen optrekken kunnen zij een veel grotere impact maken om te laten zien dat hun organisaties er daadwerkelijk zijn om mensenlevens te redden.
 
Kortom: strijd voor het gezamenlijk belang, het hoogste goed - ieders gezondheid.
 

Daniëlle Friskes
Director Healthcare bij Omnicom Public Relations Group