Terugblik op met RA*W naar Cannes

26-06-2018 (10:13) - Cannes

Met RA*W een week naar Cannes. Dat betekent een week lang eten, drinken en feesten met gelijkgestemden aan de Zuid-Franse kust. Zeker. Ik heb me kranig geweerd. Maar als ik terugkijk op afgelopen week is het toch vooral de enorme gedrevenheid die door Cannes stroomt, die op mij de meeste indruk heeft gemaakt. 


Door Gijs ten Buuren, strateeg bij The Valley en Cannes-rookie


Die gedrevenheid bleek niet zozeer uit de vele presentaties. Ruim zevenhonderd sprekers worden jaarlijkse het podium opgehesen. Dat levert natuurlijk niet per definitie altijd goede presentaties op. Niet zo heel gek op zich. Het programma moet gevuld en in dit vak vinden we het wiel graag opnieuw uit (tip: lees The Anatomy of Humbug van Paul Feldwick). Er waren een paar uitschieters. Zoals Scott Galloway die een spot-on tirade hield tegen de grote tech-reuzen (en het moet een wrang idee voor hem zijn geweest dat alle luisteraars na zijn talk weer gratis gingen drinken in de stands van Google en Facebook). Of het verhaal van Richard Shotton, de schrijver van The Choice Factory. Tof waren vooral de vele privé sessies met internationale zwaargewichten van R/GA, Droga5 en diverse Nederlandse bureaudirecteuren.

 

weer in de schoolbanken

Die gedrevenheid bleek des te meer uit de sfeer in de kelder van het Palais, de ware schat van Cannes. Natuurlijk uit de enorme berg ingezonden werk dat er wordt geëtaleerd. Maar bovenal uit de vele bezoekers die er eindeloos ronddwalen. In alle rust de strategieën doornemen, casefilms bekijken en het werk bespreken. Alles tot je nemen. En dat doet iedereen dan ook massaal. De bioscopen met casefilms zaten constant rammend vol en het is rennen als een van de privé computers waar je door het werk kunt klikken, vrijkomt.


Die gedrevenheid bleek vooral uit mijn mede reisgenoten.Tuurlijk, hun werkgevers betalen grotendeels, maar elke deelnemer levert een flinke financiële bijdrage, levert vakantiedagen in en zit een week lang vrijwillig in de schoolbanken. Ter illustratie, meer dan de helft van de Nederlandse passen wordt afgenomen door RA*W en Jonge Honden. En die halen er werkelijk alles uit. Elke keer als ik dacht dat ik een verrassende sessie in hetprogrammaontdekt had, zat een strateeg van 180Kingsday drie rijen voor me al te wachten. Na een privé sessie bij een dikke villa kiezen veel deelnemers niet voor een duik in het bijbehorende zwembad, maar voor de taxi richting het Palais.

 

uitgedaagd in Cannes

De deelnemers van de Young Marketers Academy slaan bijna alle feesten over, omdat de dagen heel intensief zijn. Of de enorme inspanning die alle bestuursleden steken in de organisatie. Een hele klus want alles moet natuurlijk ‘on-a-budget' in Zuid-Frankrijk. Die gedrevenheid, die komt niet overeen met het beeld van Cannes dat mij vooraf is geschetst. Er is zoveel te doen, zoveel te zien, zo veel te leren. Ik heb mijn kamer amper gezien. Overdag in het Palais en ’s avonds de vette feesten, Cannes is een plek waar mensen worden uitgedaagd om tot het gaatje te gaan. 


En nu ben ik toe aan vakantie.


Gijs ten Buuren