We gaan nog niet naar huis...

14-01-2019 (09:00) - Campagnes

Het Vergeten Kind start vandaag een campagne en een petitie om onnodig leed van uit huis geplaatste kinderen te voorkomen. Het continu doorverhuizen geeft deze kwetsbare kinderen nauwelijks toekomstperspectief en dit is zeer schadelijk voor hun ontwikkeling. Aan de hand van de petitie roept Stichting Het Vergeten Kind op om onnodige doorplaatsingen van uit huis geplaatste kinderen te stoppen.


Het concept voor de tv-commercial is ontstaan uit het gegeven dat voor de meeste mensen – zeker in Nederland – een thuis vanzelfsprekend is. In kinderliedjes komt dit ook vaak naar voren. “We gaan nog niet naar huis” is een positief kinderlied, maar als je het beluisterd vanuit uit huis geplaatste kinderen die maar blijven doorverhuizen, krijgt het een totaal andere lading. De herhaling in het lied werkt goed als metafoor. 

 

Daphne Schreuder (hoofd Campagnes & Events Het Vergeten Kind): “Met de campagne en de petitie wil de stichting ervoor zorgen dat de problematiek kenbaar gemaakt wordt en kwetsbare kinderen echt gehoord worden. Met z’n allen staan we sterker om ervoor te zorgen dat beleidsmakers en zorgprofessionals dit onderwerp met voorrang oppakken en overgaan tot concrete acties die tot echte veranderingen leiden.”

 

Maira Evers (Managing Director van het voor de campagne verantwoordelijke bureau The Gardeners): “De commercial laat een kwetsbaar kind zien die door verschillende huisjes draait op een muziekdoos. Ondanks het schrijnende probleem, vonden wij het heel belangrijk dat de film positief afsluit. Het kind vindt uiteindelijk een liefdevol Hartenhuis waar het mag blijven. In alle campagnes van afgelopen 6 jaar voor Stichting Het Vergeten Kind is het positieve aspect altijd het uitgangspunt geweest. Wij geloven dat dit juist verandering teweegbrengt.”


Hartenhuis

Hét symbool van Het Vergeten Kind, het Hartenhuis, zal ook dit jaar een grote rol spelen. Deze zal niet alleen in de commercial, maar ook in print, outdoor, online, op social kanalen en in het straatbeeld zichtbaar zijn. Daarnaast is er een lied geschreven door Glen Faria, ook wel bekend als rapper MC Fit. ‘Je bent niet alleen’ beschrijft de situaties van deze kwetsbare kinderen en is door Glen en ambassadeur Johnny de Mol ingezongen. 


De landelijke Hartenhuiscampagne start maandag 14 januari en eindigt in de Week van Het Vergeten Kind op maandag 4 februari. In deze periode is het mogelijk de petitie te tekenen via www.hetvergetenkind.nl/petitie


credits

Verantwoordelijk bij klant: Daphne Schreuder, Ellen Buenk, Vera van der Pas, Anne van Putten, Patrick van Ahee, Debby Jägers, Carina Noordervliet, Marsja Meijer
Bureau: The Gardeners
Creatie: Nikki de la Rambelje, Sjoerd Bongertman
Account: Nadine Marcar, Renée Schenk 
Pr: Xanne Liebregts, Laurien Vest 
Social: Suzanna Ruis
Productiemaatschappij: ArtBox
Producer: Geert Jansen
Geluid: Massive Music
Online campagne: Happy Leads, Happy Idiots, Growing Minds
Klant: Stichting Het Vergeten Kind