We are an airline

06-11-2018 (09:00) - Campagnes

Uit onderzoek is gebleken dat 46% van Duitsland niet weet dat KLM een airline is. Om mensen duidelijk te maken wat KLM is, heeft de luchtvaartmaatschappij in samenwerking met DDB & Tribal Amsterdam op een vernieuwende manier campagne gevoerd: ‘We are an Airline’. Voor een paar dagen veranderde KLM in wat mensen dachten dat het was: een bank, een restaurant en een radiozender.
 

Onderzoek: een bank, een radiozender of een restaurant

Gemiddeld wist slechts 54% van de respondenten in het onderzoek, dat in augustus 2018 werd uitgevoerd, dat KLM een luchtvaartmaatschappij is. Onder deelnemers jonger dan 30 jaar was het percentage zelfs maar 37%. De laagste gemiddelde bekendheid met het merk werd gemeten in Saarland. Respondenten die niet wisten dat KLM een luchtvaartmaatschappij was, dachten dat het een bank, een radiozender of een restaurant was.
 

Een andere manier van campagne voeren

Door te veranderen in wat de mensen dachten dat KLM was, heeft KLM de grenzen van traditionele reclame verlegd. Het restaurant had een luchtvaartthema en serveerde gratis de maaltijden die KLM aan boord aanbiedt. De geldautomaat gaf geen bankbiljetten uit, maar verraste mensen met een gratis vliegticket , en liet alle voordelen zien van vliegen met KLM. De radiozender had een KLM-band die speciaal gemaakte KLM-songs speelde, en de voordelen van KLM waren luchtig verpakt in nieuwsitems, commercials en een quiz.
 
“Met onze nieuwe campagne voor KLM Duitsland hebben we een insight omgedraaid. We hebben een bewustmakingscampagne gemaakt door gebruik te maken van wat Duitsland denkt dat KLM nou eigenlijk is.”  Zegt Esther te Pas, Managing Director van DDB & Tribal Amsterdam.  "Dit is niet de eerste non-traditionele campagne die we voor KLM hebben gemaakt. In voorgaande jaren hebben we KLM-passagiers een intelligent bagagelabel aangeboden met locatiegebonden tips die hen door Amsterdam leidden – en een ander initiatief hebben we mensen op de luchthaven aangemoedigd aan om een kerstdiner te delen met willekeurige vreemden - om te onderstrepen dat KLM oprecht om mensen geeft.”
 
De campagnesong 'We are an Airline' van The Flying Dutchmen, gemaakt door DDB samen met MassiveMusic, verschijnt deze week op Spotify.
 

credits

Klant                                                            KLM Royal Dutch airline
Product                                                        Natascha van Roode, Armelle de Cordoue, Nadja Daller Sturm

                                                                      
Agency                                                           DDB & Tribal Amsterdam
Managing director                                          Esther te Pas
Concept                                                         Ed van Bennekom & Jasper Diks
Creative Director Art                                      Ed van Bennekom
Creative Director Copy                                  Jasper Diks
Creative directie                                             Ed van Bennekom & Jasper Diks
Producer                                                        Jesse Houweling
 
Produktiemaatschappij                                 Who’s McQueen
Regisseur                                                     Jonty Toosey
Producer                                                       Rainer Spix, Chirus Guder, Bian Tabar , Robert Leisewitz
Lighting Cam. Man/D.O.P.                            Bruce Jackson
 
Scanning                                                     Lisette van der Lee
Off-line edit                                                  DDB & Tribal Amsterdam
Editor off-line                                               Lisette van der Lee
On-line edit                                                  Compound
Editor on-line                                               Compound
Geluidsstudio                                               Massive Music
Muziek                                                         Massive Music