We are an airline
06-11-2018 (09:00) - Campagnes
Uit onderzoek is gebleken dat 46% van Duitsland niet weet dat KLM een airline is. Om mensen duidelijk te maken wat KLM is, heeft de luchtvaartmaatschappij in samenwerking met DDB & Tribal Amsterdam op een vernieuwende manier campagne gevoerd: ‘We are an Airline’. Voor een paar dagen veranderde KLM in wat mensen dachten dat het was: een bank, een restaurant en een radiozender.
Onderzoek: een bank, een radiozender of een restaurant
Gemiddeld wist slechts 54% van de respondenten in het onderzoek, dat in augustus 2018 werd uitgevoerd, dat KLM een luchtvaartmaatschappij is. Onder deelnemers jonger dan 30 jaar was het percentage zelfs maar 37%. De laagste gemiddelde bekendheid met het merk werd gemeten in Saarland. Respondenten die niet wisten dat KLM een luchtvaartmaatschappij was, dachten dat het een bank, een radiozender of een restaurant was.
Een andere manier van campagne voeren
Door te veranderen in wat de mensen dachten dat KLM was, heeft KLM de grenzen van traditionele reclame verlegd. Het restaurant had een luchtvaartthema en serveerde gratis de maaltijden die KLM aan boord aanbiedt. De geldautomaat gaf geen bankbiljetten uit, maar verraste mensen met een gratis vliegticket , en liet alle voordelen zien van vliegen met KLM. De radiozender had een KLM-band die speciaal gemaakte KLM-songs speelde, en de voordelen van KLM waren luchtig verpakt in nieuwsitems, commercials en een quiz.
“Met onze nieuwe campagne voor KLM Duitsland hebben we een insight omgedraaid. We hebben een bewustmakingscampagne gemaakt door gebruik te maken van wat Duitsland denkt dat KLM nou eigenlijk is.” Zegt Esther te Pas, Managing Director van DDB & Tribal Amsterdam. "Dit is niet de eerste non-traditionele campagne die we voor KLM hebben gemaakt. In voorgaande jaren hebben we KLM-passagiers een intelligent bagagelabel aangeboden met locatiegebonden tips die hen door Amsterdam leidden – en een ander initiatief hebben we mensen op de luchthaven aangemoedigd aan om een kerstdiner te delen met willekeurige vreemden - om te onderstrepen dat KLM oprecht om mensen geeft.”
De campagnesong 'We are an Airline' van The Flying Dutchmen, gemaakt door DDB samen met MassiveMusic, verschijnt deze week op Spotify.
credits
Klant KLM Royal Dutch airline
Product Natascha van Roode, Armelle de Cordoue, Nadja Daller Sturm
Agency DDB & Tribal Amsterdam
Managing director Esther te Pas
Concept Ed van Bennekom & Jasper Diks
Creative Director Art Ed van Bennekom
Creative Director Copy Jasper Diks
Creative directie Ed van Bennekom & Jasper Diks
Producer Jesse Houweling
Produktiemaatschappij Who’s McQueen
Regisseur Jonty Toosey
Producer Rainer Spix, Chirus Guder, Bian Tabar , Robert Leisewitz
Lighting Cam. Man/D.O.P. Bruce Jackson
Scanning Lisette van der Lee
Off-line edit DDB & Tribal Amsterdam
Editor off-line Lisette van der Lee
On-line edit Compound
Editor on-line Compound
Geluidsstudio Massive Music
Muziek Massive Music