Slimme actie Autoriteit Persoonsgegevens om kids te bereiken

Slimme actie Autoriteit Persoonsgegevens om kids te bereiken

26-11-2019 (13:51) - Campagnes

Ruim 181.000 middelbare scholieren speelden tijdens de Week van de Mediawijsheid de 'smartphone challenge'. Wat zij echter niet wisten was dat ze daarmee deelnamen aan een bewustwordingscampagne van de Autoriteit Persoonsgegevens. 
 
De bewustwordingscampagne is ontwikkeld door Monty en heeft als doel jongeren in te laten zien dat zij in hun enthousiasme vaak klakkeloos toegang geven tot gevoelige gegevens. In de Smartphone Challenge werden jongeren uitgedaagd om zo snel mogelijk hun geboortedatum in te vullen, om de perfecte selfie te maken en een Russische tekst na te spreken. 
 

Bewustwording

'Via apps, games en websites geven jongeren veel persoonsgegevens weg. Als die in verkeerde handen vallen, dan kan dat hele vervelende gevolgen hebben. Daar wilden we jongeren bewust van maken', vertelt Merel Eilander, senior communicatieadviseur Autoriteit Persoonsgegevens. 'Niet door met een vingertje te wijzen, maar door ze te confronteren met hun gedrag. Daarom zijn we een samenwerking aangegaan met game based campaigning bureau monty. Hun speelse aanpak van de campagne zorgde ervoor dat jongeren verleid werden om deel te nemen én door te spelen.’
 

Ethisch hacker

Ethisch hacker Zawadi Done onderbrak de challenge en legde in een video uit tot welke gegevens hij allemaal toegang had kunnen krijgen én wat hij daarmee had kunnen doen. Vervolgens stelde hij de jongeren gerust door te vertellen dat hun gegevens niet echt waren opgeslagen.Maar, is zijn boodschap, er zijn apps, spellen en sites die dat wel doen. Ook vertelde hij over de rechten die je als internetgebruiker hebt.