Nieuwe overheidscampagne van DOT:

05-02-2020 (10:09) - Campagnes

De nieuwe campagne van D&B, Open Now en TBWA\NEBOKO (DOT) voor het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat is gericht op het updaten van slimme apparaten.


?Steeds meer apparaten in huis zijn verbonden met het internet. Acht op de tien mensen die thuis slimme apparaten hebben, zijn zich ervan bewust dat deze apparaten gehackt kunnen worden. Toch handelen de meeste mensen daar niet naar. Zo stelt meer dan de helft van de Nederlanders updates uit of vergeet zij updates uit te voeren, blijkt uit nieuw onderzoek. Terwijl het regelmatig updaten van slimme apparaten de makkelijkste manier is om je apparaten beter te beveiligen. Daarom voert het ministerie de campagne ‘Even je updates checken, voordat ze je hacken’.

De nieuwe campagne draait om het fictieve karakter "HobbyHacker Hans": een vrolijke hacker met goede inborst, maar wel een die nét te dichtbij komt in je huis en privé-sfeer. In de campagne legt HobbyHacker Hans uit hoe hackers zoals hij slimme apparaten gebruiken om binnen te dringen. Tegelijkertijd waarschuwt hij je voor de gevaren en verwijst hij naar campagne-website doejeupdates.nl. Op deze website staan tips hoe je jouw slimme apparaten updatet en veilig houdt.

De campagne versimpelt enerzijds een vrij ingewikkeld technisch onderwerp, en speelt anderzijds in op het gevoel van privacy en veiligheid in huisom consumenten te attenderen op risico’s.
 

Credits

Opdrachtgever: Ministerie van Economische Zaken en Klimaat & DPC
Bureau: D&B, Open Now en TBWA\Neboko (DOT)
Productie: Holy Fools (Mattias Schut)
Social: TBWA\Socioboko
PR: HvdM