Nieuwe campagne Nierstichting: nierpatiënten zijn volhouders

10-09-2019 (12:44) - Campagnes

De Nierstichting trapt haar collecteweek in september af met de nieuwe campagne ‘Volhouden’. De ernst van een nierziekte en hoe levensbeperkend dat is wordt onvoldoende gevoeld en herkend. De nieuwe campagne is erop gericht om die emotionele impact aan de buitenwereld over te brengen.

Hoofdpersoon in de campagne is de 38-jarige Patrick van der Linde, vader van twee jonge zoontjes. Vanaf zijn zeventiende is hij nierpatiënt. Hij is twee keer getransplanteerd, maar beide donornieren stootten af. Nu dialyseert hij drie keer per week, vier uur per dag in het ziekenhuis. En dat al 11 jaar lang. Het moet, als hij een week niet dialyseert, overleeft hij het niet. “Ik merk dat ik heel snel achteruitga. Niet de vader kan zijn, die ik wil zijn, aldus Patrick. Maar Patrick geeft niet op. Hij houdt vol. ‘Ik ga door. Voor mijn vrouw en mijn twee jongens, met wie ik zo graag oud wil worden.’ 

Herkenbare emotie


Het idee voor de campagne kwam tot stand met reclamebureau N=5. Productiemaatschappij De Haaien tekende voor de visuele vertaling van het concept, de regie en productie van de video. Marc Oosterhout, strateeg en medeoprichter van N=5: "Nieren leven niet in onze geest. Daarom is een nierziekte een wat anonieme ziekte. Met deze nieuwe campagne willen we nierziekte uit de anonimiteit halen door een herkenbare emotie op te spelen. De emotie van ‘volhouden’ bleek uniek voor nierpatiënten en herkenbaar voor het grote publiek. Het doel is om het merk Nierstichting de komende jaren steeds opnieuw vanuit het emotionele perspectief van volhouden op de agenda te zetten. Zo komt de ziekte en het werk van de Nierstichting uit de anonimiteit.”
 

Betrekken en activeren


De collecteweek is van 15 tot en met 21 september. De campagne loopt tot 21 september en wordt op TV, radio en in digitale media ingezet in samenwerking met Wavemaker, Energize en een partnerschip met 100%NL. Naast awareness voor de Nierstichting ligt de focus voor media ook op het betrekken en activeren van de doelgroep middels aanvullende content om de kennis over nierziekten en de impact hiervan te benadrukken.